Tirsdag holdt selskapet Romsdalsaksen informasjonsmøte i Vestnes. De mener at kryssing av Romsdalsfjorden bør skje oversjøisk og at traseen ikke skal gå gjennom tettbygde områder i Vestnes og Molde.
– Prosjektet vårt er bedre økonomisk. For å krysse en fjord, må man nesten ha råd til å krysse den. Med Møreaksen blir det altfor dyrt for folk, hevder Frode Gjelstenli i styret.
Møreaksjen er ett av de sju veiprosjektene som inngår i ferjefritt E39, og skal redusere reisetiden mellom Ålesund og Molde. Veiprosjektet avløser ferjer på tre strekninger. Det er kryssing av Romsdalsfjorden som har førsteprioritet, med undersjøiske tunneler og lang bro over Julsundet. Prosjektet er ferdig regulert, men har ikke fått midler til oppstart. Reisetiden mellom Ålesund og Molde skal ta en time.
Skal påvirke politikerne
Gjelstenli mener at Romsdalsaksen er en mye bedre løsning med flytebro mellom Hjelvik og Sekken. Fra Sekken mot Veøya, blir det bro. På Veøya blir det forbindelse mot Åfarnes, med flytebro og bro. På den måten unngår man 55 kilometer med tunnel mellom Ålesund og Molde.
– Vi har tenkt å informere om løsningen og påvirke politikerne og næringslivet. Vi må få folk til å forstå at dette er en mye bedre løsning, sier Gjelstenli. Prosjektet er kostnadsberegnet til 13, 5 milliarder kroner. Møreaksen har beregnet at kryssing av Romsdalsfjorden mellom Vik og Julbøen koster 13,5 milliarder kroner.
Ikke for seint
Er det realistisk å få til Romsdalsaksen?
– Ja, det er realistisk på grunn av prisen og at det er en god løsning, sier Gjelstenli.
Hanne Moldvær Salthammer i interimstyret sier at de vil bruke tiden godt fremover, og tror ikke det er for seint, selv om Møreaksen er så gryteklar at prosjektet kjemper om prioritet i Nasjonal transportplan 2018-2021.
– Nå skal vi markedsføre konseptet og se om vi får gehør, sier Salthammer. Hun har fått mange gode tilbakemeldinger på møtet.
Turistmagnet
Terje Tovan fra Borgerlisten kjemper for at Møreaksen skal gå utenom Molde. Han var på møtet tirsdag og mener Romsdalsaksens løsning er fornuftig.
– Det er jo tilnærmet ei bein linje fra Sunnmøre til Kristiansund. Den oversjøisk og prisen er langt lavere. Dette blir dessuten en turistmagnet i motsetning til Møreaksen som vil være en barriere, mener Tovan.