Bruanlegget som går over Storestraumen og Heggestraumen og binder sammen Ellingsøyfjorden og Skodjevika i Skodje kommune blir nå fredet av Riksantikvaren.
Ei av Skodjebruene i vårskrud.
Foto: Bjarte AlnesFredningen omfatter Heggestraumen bru, Storestraumen bru, tunnel gjennom Kasholmen og deler av veianlegget før og mellom bruene og tunnelen.
– Formålet med fredingen er å ta vare på Skodjebruene som et teknisk og arkitektonisk avansert bruanlegg fra starten av 1900-talet. Med sine elegante linjeføringer og den gjennomtenkte materialbruken og detaljeringen er Skodjebruene også arkitektur av høy kvalitet, skriver riksantikvaren i pressemeldingen.
– Sommerens anbefaling
De to gamlebruene var tidligere del av riksvei 661, men ble avløst av Straumsbrua i 2004.
Riksantikvar Jørn Holme anbefaler folk å ta seg en tur til Skodjebruene i sommer.
Foto: Roald, Berit / Scanpix─ Da Skodjebruanlegget sto ferdig i 1919, var det det største murede bruanlegget av sitt slag i Norden. Selv om det ikke lenger kjører biler over bruene, kan man oppleve bruene til fots eller med sykkel. Vakre bruer i vakker natur. Dette er sommerens anbefaling fra meg, sier riksantikvar Jørn Holme.
– Viktig kapittel i samferdselshistorien
Skodjebruene er et yndet fotoobjekt.
Foto: Jonny MeringdalAnlegget består av bruer, tunnel og vei med kulturhistorisk verdi, og er et viktig kapittel i Sunnmøre sin samferdselshistorie, sier riksantikvaren.
Tanker om å bygge bru over Skodjestraumen ble lansert av veidirektør Hans Hagerup Krag allerede i 1892. Planene ble utarbeidet av overingeniør Nils Olav Hovdenak ved veikontoret i Molde. Arbeidet på veien begynte høsten 1911, og på selve bruanlegget noe senere. Skodjebruene stod ferdig i 1919, og veien ble åpnet i 1922.
Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som har utarbeidet fredingssaken.
- Les også:
- Les også:
- Les også: