Regatta mista godkjenninga i fjor fordi vesten ikke oppfylte krava fra EU-kommisjonen.
Nå viser det seg at heller ingen andre redningsvester oppfyller disse krava, og norske sjøfartsmyndigheter har bestemt at alle vester som var godkjent før 1. januar 1999 skal få beholde sertifikatet.
Direktør i Regatta, Grete Sunde sier de vil kreve erstatning.
Fratatt godkjenningen
For et drøyt år siden ble den norske redningsvesten 'Thermo Cruise' fratatt type-godkjenningen, fordi den ikke besto testen som EU-kommisjonen krevde.
Det var britiske sjøfartsmyndigheter som stilte spørsmål ved vesten, som produseres av firmaet Regatta i Ålesund.
Resultatet av EU-testen var omstridt.
Sjøfartsdirektoratet mente vesten var den beste som kunne oppdrives.
Produsenten hevdet ingen at heller ingen andre redningsvester på markedet kunne klart kravene.
Rederiene som hadde investert i vester som plutselig ikke var godkjent ville ha erstatning og truet med rettssak.
I klemma
I mai i år gikk forskerne ved SINTEF i Trondheim til verks.
De ga skeptikerne rett: Ingen av redningsvestene klarte kravene i EU-testen.
Dermed var Veritas, direktoratet og Næringsdepartementet i klemma.
De risikerte å måtte trekke tilbake sertifikatet til nesten alle redningsvester på norske ferger og hurtigbåter.
I løpet av sommeren har direktoratet arbeidet for å finne en løsning som ikke går på tvers av forskriftene her hjemme eller internasjonalt.
Til slutt har de bestemt at alle redningsvester som var typegodkjent før 1. januar 1999 skal få beholde sertifikatet.
Erstatningskrav
Produsenten Regatta varsler erstatningskrav mot Veritas og Sjøfartsdirektoratet.
Samtidig slipper de selv unna å måtte punge ut.
For én måned siden bestemte Rederienes Landsforening seg for å saksøke både Regatta og Veritas fordi det ville koste 20 millioner kroner å bytte ut alle vestene.
Verken EU, Sverige eller Danmark protesterer mot at Sjøfartsdirektoratet har satt kryss over det siste årets tester.
Bare britene står fast på at 'Thermo Cruise'-vesten fra Ålesund ikke er bra nok.