Hopp til innhold

Reddet liv etter førstehjelpskurs

Direktøren ved Union Hotell i Geiranger,Monja Mjelva, fikk god bruk for førstehjelpkurset hun og de ansatte hadde hatt, da en gjest fikk hjertestans i bassenget.

Monja Mjelva
Foto: Ragnhild Vatne Bø / Møre og Romsdal Røde Kors

- Jeg møtte en gjeng med utenlandske gjester som sto rundt en mannlig gjest som ikke var bevisst. Det var behov for livreddende førstehjelp så da var jeg med å sette det i gang og fikk ringt 113. Ambulansen kom ganske raskt, sier Monja Mjelva.

Røde Kors hadde nylig førstehjelpskurs med de ansatte ved Hotel Union i Geiranger. I forrige uke fikk de bruk for den livreddende kunnskapen. En gjest fikk hjertestans i bassenget.

Trygghet

Vivian Nydal

Vivian Nydal er resepsjonssjef på Hotel Union i Geiranger. Her demonstrerer hun hvordan hjertestarteren skal brukes.

Foto: Ragnhild Vatne Bø / Møre og Romsdal Røde Kors

Sammen med de ansatte klarte hotelldirektør Monja Mjelva å få liv i mannen. Hotelldirektøren mener det var svært viktig at hun og de ansatte hadde fått et kurs i førstehjelp og bruk av hjertestarter.

- Det er med på å gi de ansatte en trygghet slik at de vet hva de skal gjøre. De legger til side alt det emosjonelle og handler praktisk. Det tror jeg skyldes at de har hatt et slikt førstehjelpskurs, sier Monja Mjelva.

Hjertestarter

Kursleder Åge Henriksen i Røde kors mener det er viktig å øke kompetansen på beredskap.

- Prosjektet og målsetninga vår er å få spredd førstehjelpskunnskap og ikke minst kunnskap om bruk av hjertestarter blant folk flest, sier Åge Henriksen.

Hjertestarter

Rød Kors vil øke kunnskapen om bruk av hjertestartere blant folk flest.

Foto: Ragnhild Vatne Bø / Møre og Romsdal Røde Kors

- Når du får alvorlige hendelser som de fikk ved Union Hotell, så er det viktig at de ansatte vet hvordan de skal håndtere situasjonen, sier Henriksen.

Åge Henriksen sier at ved å ta kontakt med Røde kors kan de hjelpe med å registere hjertestarterene.