Tirsdag møttes de tre største sjøforbundet for å diskutere situasjonen man ser på sjøen i dag og hvordan fremtiden kan se ut.
Konkurser blant offshorerederiene kan få langvarige, negative konsekvenser for norske sjøfolk, tror assisterende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, Morten Kveim.
– Det vi ser for oss at kan skje da er at moderne fartøy blir solgt billig ut av landet og i neste omgang kommer tilbake og konkurrerer med dem som har klart å komme seg over denne kneiken, forteller han til NRK.
Per i dag ligger 108 norske offshoreskip i opplag.
- Les også:
Tror ikke bunnen er nådd
En av de mest omtalte sakene forrige uke var Havila Shippings mulige konkurs, og flere andre rederier sliter i dagens marked.
Om de beste skipene blir solgt, vil den norske offshorebransjens situasjon bli snudd på hodet.
– Det vil i mange tilfeller bety at de blir utkonkurrert av folk fra lavkostland, mener Kveim, som ikke tror bunnen er nådd.
– Vi deler vel bekymringen til Norges Rederiforbund om at antall fartøyer i opplag kommer til å øke i løpet av året. Det er vi redd det kan doble seg sammenlignet med slik situasjonen er nå, sier han.