Hopp til innhold

Raumabanen suser oppover

Suksessen til turisttoget på Raumabanen når stadig nye høyder.

Raumabanen - her fra Bjorli

Raumabanen har stor suksess. Her er det i Bjorli.

Foto: Leif Jonny Olestad

Toget går mellom Åndalsnes og Bjorli hver gang cruiseskip legger til kai i Åndalsnes, og trafikken har økt med omtrent 30 prosent årlig siste årene.

Forhåndsbestillinger

Terje Fossum

Markedsansvarlig for NSB Dovre- og Raumabanen, Terje Fossum, gleder seg over økende passasjertall.

Foto: NSB

I fjor sommer reiste i alt 54.000 passasjerer med dette spesielle toget. Terje Fossum er strekningsleder på Raumabanen og gleder seg over det han ser av forhåndsbestillinger til neste sommer.

– Det blir minst like stor økning til neste år som vi har hatt de to siste årene, så dette ser ut til å ta helt av, sier han.

Turistsatsinga på Raumabanen startet for alvor i 2008 og siden den gang har tallet på reisende med turisttoget økt for hvert år. Toget frakter passasjerer mellom Åndalsnes og Bjorli hele sommeren, og er et tillegg til den ordinære trafikken på Raumabanen.

Les også:

Markedsføring

Fossum tror det er god markedsføring som ligger bak suksessen.

– Det er stor del av jobben å drive med markedsføring, ikke minst i utlandet. Vi har deltatt på messer i reiselivssammenheng i flere land, slik som Sør-Korea, USA, Frankrike og Tyskland, forteller han.

I tillegg har de vært i kontakt med media.

– Vi har lokket til oss utenlandske media og fjernsynsstasjoner. Og reiselivsmagasiner med glanset papir har vært her og laget reportasjer. Nå begynner vi å se resultatet av det, sier han.

Les også:

Ikke automatisert

Men det finnes en grense på hvor mye passasjertallet kan øke.

– Ja, det er jo en gammeldags jernbanestrekning. Vi driver på samme måte som da banen ble åpnet i 1924. Stasjonene er fortsatt manuelt betjent, det er ikke automatisering. Hvis antall passasjerer skal økes i fremtiden, må det skje noe med infrastrukturen, sier han.