I denne artikkelen kan du lese regjeringen sitt forslag til hvilke prosjekter som blir prioritert de neste ti årene.
I pressemeldingen blir det vist til at regjeringa legger stor vekt på lokale prioriteringer. Derfor har de i stortingsmeldinga foreslått å endre prioriteringsrekkefølge, og høre på politikerne i Møre og Romsdal.
Prioritert i Vestnes/Rauma
- Dette fører til at E136 Tresfjordbrua blir prioritert framfor E136 Flatmark – Monge – Marstein.
I perioden 2010-2013 er det satt av midler til utbygging av E 136 på den smale og utsatte strekninga Måndalstunnelen- Våge. Det blir også prioritert bygging av ny bru over Tresfjorden. I 2006 mistet fire ungdommer fra Måndalen livet i ei ulykke på denne stekninga.
Slik skal det bli når Tresfjordbrua er ferdig.
Foto: Tresfjordbrua ASForkjemper Roald Fiksdal:
Tidligere saker:
Det man må være obs på er at det må legges opp til delvis bompengefinansiering av disse prosjektene.
- I perioden 2014-2019 blir det prioriteret ein utbedring av E136 på strekninga Flatmark – Monge – Marstein.
Innfartsveg i Ålesund
- I tillegg prioriterer regjeringa statlige midler til prosjektet Breivika – Lerstad som innebærer bygging av ny innfartsveg til Ålesund. Ei slik prioritering er avhengig av et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet.
Les:
Hele fylket
- For E136 er det ellers lagt til grunn ei ramme på 620 millionar kroner til ulike tiltak på strekninga Dombås i Oppland – Ålesund. Av dette beløpet skal 200 millioner kroner brukes i første fireårsperioden. Innenfor denne rammen prioriterer en bygging av gang-og sykkelveger, trafikksikringstiltak og mindre utbetringer med vekt på å ta igjen forfall og utviding av vegbredden.
Jon Aasen
Foto: Trond Vestre / NRKJon Aasen fra Ap:
- I perioden 2009-2013 er det blant annet aktuelt å sikre E136 mot snøskred på strekninga Døsteinfonna i Rauma kommune.
- På riksveg 70 Oppdal – Kristiansund blir den delvis bompengefinansierte utbygginga på strekninga Brunneset – Øygarden fullført i perioden 2009-2013. I tillegg fullfører de med Nasjonal transportplan oppgraderinga av Freifjordtunnelen.
Kristin Sørheim.
Foto: NRKKristin Sørheim fra Sp:
- I perioden 2010-2013 blir det igangsetting av arbeidet med rassikring av riksveg 70 langs Oppdølstranda. Det blir bygging av tunnelen på strekninga.
Den rasfarlige vegen langs Oppdølsstranda.
Foto: Eirik Haukenes / NRKLes:
- På riksveg 70 Oppdal – Kristiansund er 270 millioner kroner satt av til ulike investeringstiltak. Bygging av gang- og sykkelveger blir prioritert.
- Etter åpninga av Kvivsvegen vil E39 bli flytta til dagens riksveg 651 på nordsida av Austefjorden i Volda kommune. I perioden 2009-2013 prioriterer de derfor sikring av den rasfarlige strekninga på riksveg 651 ved Hjartåberga.
- Den bompengefinansierte delen av E39 på strekninga Knutset – Høgset og utbygginga av E39 på strekninga Renndalen – Staurset bru på fylkesgrensa mellom Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag blir fullført i perioden 2010-2013.
- I perioden 2014-2019 er det aktuelt å videreføre utbedringa av E39 på blant annet strekninga Bettna – Kleteva – Hesteneset, og det er aktuelt å utbedre E39-strekninga Leirvika – Renndalen i samme periode.
- For E39-strekninga Ålesund - Trondheim er det i perioden 2010-2019 lagt til grunn ei ramme på 630 millioner kroner til ulike mindre investeringstiltak. Der prioriterer regjeringa blant annet bygging av gang- og sykkelveger og trafikksikkerhetstiltak som bygging av midtrekkverk øst for Molde. Midlene skal dessuten brukes til mindre utbedring av ferjekaier.
De som ikke er nevnt: