Hopp til innhold

Passasjer passet gasshåndtaket i flyet

Denne hendelsen er nok en påminnelse om risikoen ved håndstart av flymotorer. Det skriver Statens Havarikommisjon etter en alvorlig luftfartshendelse ved Årø lufthavn i Molde i januar.

Cessna 175

Det var dette flyet som var nær ved å kjøre inn i en brøytemaskin på Molde Lufthavn i januar i år.

Foto: Gunnar Flak

Det var 22. januar i år at et Cessna løp løpsk etter håndstart på Molde Lufthavn. Det 55 år gamle flyet var bare 50 cm meter fra å krasje med en brøytemaskin.

Hendelsen skjedde da flyet landet ved Molde lufthavn for å fylledrivstoff. Cessna-flyet kom fra Bjorli.

Det var 20 minusgrader da flyet tok av fra Bjorli. Til tross for at fartøysjefen hadde satt på både motorvarmer og varmevifte fikk han ikke start på flyet ved hjelp av flyets startmotor.

På dette tidspunktet var det to passasjerer i flyet, og den ene passasjeren ble instruert til å passe bremsene og throttelen (gasshåndtaket) under oppstart. Dette foregikk uten problemer, og flyet tok av mot Molde.

Problem med oppstart i Molde

Da fartøysjefen senere skulle flytte flyet i Molde til drivstoffanlegget oppsto det nok en gang startproblemer. Passasjeren som hadde bistått på Bjorli var nå borte. Derfor ble den andre passasjeren satt til å basse bremse og gasshåndtak.

Fartøysjefen var da på høyre side av flyet for å svinge propellen. Da motoren startet reagerte passasjeren feil, og skjøv gasshåndtaket inn. Kraften i motoren økte, og dermed startet flyet å skli på det glatte underlaget.

Fartøysjefen forsøkte å ta seg inn i flyet via et fallskjermutspring, uten å lykkes. Flyet beveget seg 30–40 meter før passasjeren fikk trukket gasshåndtaket tilbake.

Flyet stoppet da bare 50 cm fra en brøytemaskin. Ingen personer ble skadet i hendelsen, og det oppstod heller ikke materielle skader.

Legger ansvaret på fartøysjefen

Nå har Havarikommisjonen kommet med sin rapport etter hendelsen. De påpeker nok en gang risikoen ved håndstart av fly. I 2015 hadde Ålesund Lufthavn en lignende situasjon der håndstart av et fly førte til en potensielt farlig hendelse

I Havarikommisjonens rapport går det frem at fartøysjefer må være mer bevisste og ta forholdsregler ved håndstart av fly. I rapporten etter ulykken på Vigra året før, har Havarikommisjonen laget en liste med relevante forholdsregler ved utførelse av håndstart.

Havarikommisjonen påpeker også kravene til opplæring og kvalifikasjoner i forhold til å hindre at fly triller eller sklir fremover.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL