På nettstedet raumabanen.com står dette om vendetunnelen:
"På grunn av det bratte lendet var det ikke mulig for Raumabanen å holde følge med landeveien (E 136 idag) fra fylkesgrensen og nedover. Raumabanen ble ført høyere og høyere opp fra dalbunnen oppe i den østre dalsiden. Det ble likevel et problem da høydeforskjellen mellom jernbanen og dalbunnen ble så stor at det ble et teknisk problem å føre banen ned igjen mot landeveien. Løsningen for å få jernbanelinja til å komme ned til dalbunnen igjen ble et bygg i en dobbeltslyng med to vendetunneler ved Verma. Høyt oppe i fjellsiden (332 m.o.h.) ble banen ført inn i den 1340 meter lange Stavem vendetunnel som med en radius på 275 meter gjorde en helomvending. Banen går ut av vendetunnelen i motsatt retning og ved utgangen får man et vakkert skue nedover dalen, på høyre side i retning mot Åndalsnes med elva Rauma langt nede i dalen. "
Fjellfestivalen arrangerte altså en tur gjennom tunnelen torsdag, og der fikk blant annet deltagerne høre om bygginga av Raumabanen som sto ferdig i 1924.
Sikkerheten sto selvfølgelig i høysete, og innlagt i turen var også en lengre stopp på Verma stasjon for å vente på et møtende tog.