NRK Meny
Normal

Ost som menger seg blant verdenseliten

Tingvollost har gjort det igjen. I helga fikk de medalje for alle sine fire oster under verdens største ostekonkurranse.

Tingvollost

OST: Gårdsmeieriet på Tingvoll har de siste årene utmerket seg med en rekke priser for sine oster. Her meieribestyrer Egil Smith-Meyer.

Foto: Tingvollost

Det finnes verdensmesterskap for det meste. Også for ost. Og i helga var det den nordmørske Tingvollosten som utmerka seg.

I verdens største ostekonkurranse, World Cheese Awards i Storbritannia, ble osten Mils Mester plukka ut som en av de 62 beste i tittelen verdens beste ost. Og det blant 3000 deltagere.

  • Les også:

– En helt utrolig prestasjon av oss. Her konkurrerer vi mot verdens beste oster, hvorav mange har eksistert i generasjoner, forteller meieribestyrer Egil Smith-Meyer i familiebedriften Tingvollost.

I toppen

Kristin Waage og Egil Smith-Meyer

Kristin Wangen og Egil Smith-Meyer i Tingvollost.

Foto: Sissel Brunstad / NRK

Bedriften startet først å delta i ostekonkurranser i 2011, og det har blitt mange priser på vegen. Målet er å være sidestilt med internasjonal ost.

Tingvollost rasket med seg fire medaljer i konkurransen. Kvitmuggosten Mild Mester fikk Supergold, kraftkar fikk sølvmedalje og de to ostene Edel Frue og Vismann fikk begge bronse.

– Vi konkurrerer med internasjonal ost i norske ostedisker, og da er det greit å finne ut om vi kan konkurrere med kvaliteten, sier meieribestyreren til NRK.

Jakter på det bedre

Tingvollost

Kåringa var under BBC Good Food Show i Birmingham. Ved hjelp av 250 eksperter fra hele verden ble verdens beste oster premiert for 26. året på rad.

Foto: Skjermdump

Tingvollosten er ekte håndverk, sier han. De tar hånd om alt av produksjonen selv og gjør det på gamlemåten. Han vil at folk skal kjøpe osten fordi den er god, ikke bare fordi de er lokale.

– Jeg er nesten frista til å sammenligne det med idrett og Petter Northug. Vi jager hele tiden for å finne forbedringer.

Men hva gjør egentlig en ostepris for bedriften?

– Vi blir nedringt av forhandlere. En markedsføringsmessig jackpot. Første gang vi vant noe solgte vi oss tomme på en uke, sier Smith-Meyer og legger til at kanskje de blir nødt å utvide for å mette etterspørselen.