Hopp til innhold

Optimisme blant broforkjemperne

Forkjemperne for bro over Todalsfjorden mellom Sunndal og Surnadal har fått en ny giv etter konseptvalgutredninga for E39.

Ola E. Hals
Foto: Eirik Haukenes / NRK

Både folk og kommuner i ormådet er splittet i synet på om det bør bygges bro eller tunnel dersom det skal bli fergefri forbindelse mellom Surnadal og Sunndal i fremtiden.

Statens vegvesen har signalisert der at de ikke ønsker å satse på lange, undersjøiske tunneler.

14 år etter at styret sa nei til bro og ja til tunnel over Todalsfjorden, tror nå broforkjemperne at de likevel kan vinne.

Optimisme

- Det blir bro. Det er vi hundre prosent sikker på. Det er mer og mer som går i vår retning, sier Ottar Roaldset.

- En må huske på at broalternativet ikke har vært konsekvensanalysert til tross for at konsulentfirmaet som utredet i alt seks alternativ, sa at broalternativet er et gunstig alternativ. Og i dag er dette enda mer gunstig fordi det er så strenge krav til tunnelbygging, sier Ola E. Hals.

Kvanne fergekai

I dag må du bruke ferge dersom du skal reise fra Surnadal til Sunndal.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Vedlikehold og kostnader

I forrige uke konkluderte Statens vegvesen med et nei til tunnel under Storfjorden og Halsafjorden i sin utredning for E39. Vegvesenet vil isteden ha bro over de to fjordene.

En viktig grunn til vegvesenet sin økende skepsis til tunnelbygging er de høye vedlikeholdskostnadene.

Broforkjemperne mener de to alternativene vil nærme seg i pris dersom en tar med seg vedlikeholdskostnadene. Det gir grunn til optimisme, mener broforkjemperne.

- Vi har allerede 100 mil med tunneler i Norge og vegvesenet har fått begynt å få kalde føtter på grunn av vedlikeholdskostnadene, sier Hals.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL