NRK Meny
Normal

Pendlere gjør opprør mot Norled og nye båter

Norled vil nå sette inn to mellomstore båter som tar 180 passasjerer på ruten Hareid–Ålesund, men dette er pendlerne skeptiske til.

Norled møte

Næringsliv, pendlere og andre var til stede under Norled sitt møte torsdag.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

Hurtigbåten går fremdeles sin vante gang mellom Hareid og Ålesund, men snart kan det ta slutt. Norled vil øke kapasiteten med å bytte ut dagens fartøy med to mindre båter. På dagens presentasjon med Norled uttrykte pendlere sterk misnøye om forslaget med to båter. De mener nemlig at mindre sjødyktige fartøy kan gi flere forsinkede avganger i grov sjø og dårlig vær.

Jan Berset, ordfører ulstein

Ordfører i Ulstein, Jan Berset, syns det var et godt møte med Norled.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Jeg syns det var et godt møte, og jeg tror det var mange her som hadde manglende kunnskap rundt problemstillingen. Signalene fra møtedeltagerne var krystallklare, spesielt fra pendlerne sin side. Dette må både transportør og oppdragsgiver i Møre og Romsdal ta med seg videre i prosessen, sier Jan Berset, ordfører i Ulstein.

Vil ha prøveperiode

Ordføreren har foreslått å sette i gang en prøveperiode på noen måneder for å se om det nye forslaget er liv laga.

– Jeg tror det er viktig for å se om dette er et tilbud som er fremtidsrettet og et tilbud som denne regionen kan være fornøyd med, forteller han.

Under dagens møte fikk Norled og regionsjef for hurtigbåt, Bjørn Egil Søndenå, overlevert en underskriftskampanje med rundt 650 signaturer fra misfornøyde pendlere.

– Jeg tror Norled lyttet til oss i dag. Underskriftskampanjen med rundt 650 signaturer vil de ha med seg videre. De må lytte til oss. De skal transportere passasjerer i årevis fremover, og hvis de ikke er lydhøre vil de fort falle ut, mener Berset.

Dårligere kvalitet?

Norled får overlevert underskriftskampanje fra pendlere

Her får Norled overlevert underskriftene fra Sølvi Høgli.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK
Kari Marie Øvrebøe

Kari Marie Øvrebøe.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

Mange mener at dette nye tilbudet er nedtrapping av kvalitet, og at vi kommer til å se en reprise av det som skjedde i 2009 da Tide byttet ut båtene.

– Jeg fikk flashback til 2009 da Tide la om ruten og satt in to mindre båter. Det førte til store forsinkelser og det tok lengre tid å pendle enn før. Jeg tror at å sette inn to mindre båter som ikke er like sjødyktige og har lavere fart vil føre til forsinkelser, mener Kari Marie Øvrebøe.

Ordføreren i Ulstein mener at hvis folk ser på denne løsningen som nedtrapping av kvalitet vil det føre til at folk vil se etter andre tilbud og muligheter–for eksempel bruk av bil og ferge til Vigra Lufthavn.

– Dette er ikke fylkeskommunens strategi. Miljø er sterkt i fokus, og jeg håper og tror at vi faller på det riktige alternativet. Hva som er riktig er vanskelig å si siden vi ikke har prøvd alternativet som Norled la frem i dag. Derfor kan en prøveperiode være fornuftig, sier Berset.

Sikre på å opprettholde tilbudet

Bjørn Egil Søndenå

–Vi må nå bevise at dette er gjennomførbart, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef for hurtigbåt ved Norled.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK
Harald Teigene

Pendler Harald Teigene har ikke tro på Norleds nye tilbud.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

Selskapet forsikrer at båtbytte ikke vil føre til flere forsinkelser.

– Vi er veldig fornøyde med at folk engasjerer seg. Vi er takknemlige for de underskriftene vi fikk. Jeg forstår absolutt at all forandring kan føre til skepsis. Vi må nå bevise at dette er gjennomførbart, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef for hurtigbåt ved Norled.

Pendler Harald Teigene var aktiv under møtet med Norled. Han er mot det nye forslaget, og tror at det vil bli verre med mindre båter.

– Det stemmer at de nye båtene har samme toleranse som den gamle, men de henviser til størrelse på fartøy når de snakker om at båten må ligge. Begge har samme Significant toleranse på 1,5 meter. Det vil si at sjøegenskapene på de båtene er like, men jeg mener at du øker ikke tilbudet ved å sette inn båter med samme begrensning som går der i dag, sier Teigene.

– Været vil jobbe mot de nye fartøyene

Teigene tror at været vil begrense de nye fartøyene.

– De som skal operere båtene har sagt at de tror at været vil være et større problem for de nye båtene, selv om forskjellen bare er fem meter. Jeg er også redd for at 180 mennesker skal fylle den ene båten som går til Ålesund, også går den andre med samme kapasitet til Valderøya med mange plasser ledig. De som da ikke får plass i den første blir forsinket til arbeid, mener Teigene.

Teigene tror også at Norled vil lytte til pendlerne. Og han vil at det skal settes inn et større fartøy.

– Det er vi som betaler dette, og vi må regne med at vi får det vi betaler for når vi kjøper en tjeneste, mener Teigene, som nå har pendlet i 14 år.

Til slutt er det fylkeskommunen som avgjør dette spørsmålet, og dommen vil falle i neste uke.