Et fremtidig E39 gjennom Surnadal og Rindal og et nytt fjordkryssingsalternativ mellom Surnadal og Tingvoll.
Det tar nå flere tunge næringslivsaktører i Surnadal og Rindal til orde for.
De mener det vil skape en større bo- og arbeidsmarkedsregion enn Halsafjordprosjektet, en fergefri forbindelse mellom Halsa og Tingvoll, og kryssingen av Todalsfjorden.
– Det åpner opp et større område samferdselsmessig, det gir oss som næringsvirksomhet mer konkurransedyktig transportvei, og ikke minst gjør det regionen mer attraktiv i forhold til arbeidskraft, sier administrerende direktør i Pipelife, Kjell Larsen.
Pipelife Norge er Norges største produsent og leverandør av rørsystem i plast. Pipelife Norge har i dag to fabrikker. En i Surnadal på Nordmøre og en i Stathelle i Telemark.
– Pendleravstanden må bli bedre
En fremtidig E39 gjennom Surnadal og Rindal og et nytt fjordkryssingsalternativ mellom Surnadal og Tingvoll, vil koste mellom 3,8 og 4,3 milliarder kroner. Dette vil være en god løsning, for det å få tak i arbeidskraft blir utfordrende fremover, mener Larsen.
– Vi har vært heldig, og har det bra nå, men slik som samfunnsutviklingen er, og slik unge folk i dag tenker, så venter vi at det blir vår største utfordring, sier Larsen.
(Saken fortsetter under bildet)
Det handler om å få varene raskt frem, og bli en del av en større verden. Da trengs det nye veier, gode veier som krysser fjorder.
Bedriftene i området er på vikende front i kampen om arbeidskraft og kompetanse.
Å vinne denne kampen er avgjørende for fremtiden. Da må det bygges veier som gjør det lettere å rekruttere arbeidskraft og kompetanse, sier salgssjefen i Rindalslist, Hege Gåsvand.
– Innenlandskommunene strever med å holde oppe folketallet, og det vil gå utover bedriftene. Det er en utfordring å få de riktige folkene med høy kompetanse. Å få til gode veier så pendleravstanden blir enklere, så vi kan nå flere områder og folk, er veldig viktig for fremtiden for Rindalslist, sier Gåsvand.
Ut av bakevja
– Hvis vi skal ligge i Rindal er vi helt avhengig av å være konkurransedyktig og da er veiene og logistikken en viktig bit, sier salgssjefen i Rindalslist.
– Risikerer dere å havne i en bakevje?
– Ja. Jeg føler vi allerede er en i bakevje, sier Hege Gåsvand.
Det er ikke salgssjefen i Rindalslist alene om å mene. Forskere har pekt på at indre Nordmøre sakker akterut i kampen om arbeidskraft og kompetanse, og folketallet går ned. Nye veier og kryssing av fjorder kan være det første steget ut av bakevja.
Det kryr av planlagte veiprosjekter i Møre og Romsdal. Kryssinga av Halsafjorden og kryssinga av Todalsfjorden er to prosjekter som folk og politikere på Nordmøre har kjempet for i flere år.
Men fire næringslivsledere i Surnadal og Rindal vender tommelen ned for disse to prosjektene og går for en løsning midt imellom – med bro over Trongfjorden mellom Surnadal og Tingvoll. Håpet er at dette kan bli et fremtidig E39.
– Jeg ser godt de fordelene det gir for dem som trafikkerer Todalsfjorden mellom Surnadal og Sunndal, men jeg har ikke klart å se hvordan det skal åpne for en større geografisk utstrekning, sier Kjell Larsen i Pipelife.
– Trongfjordenalternativet gir derimot en helt annen akse, i forlengelsen fra E39 i sør via Molde og Kristiansund og helt til Trondheim, sier han.
– Trafikken viser hvor E39 bør gå
Dagens E39 går over Halsa, og Halsafjordprosjektet er langt fremme i kampen om penger til et fergefritt E39. Den ballen har begynt å rulle, men her bor det færre mennesker, og det er færre bedrifter.
Det fremtidige E39 nordover til Trøndelag bør gå gjennom Surnadal og Rindal, sier Gro Løfaldli i Rindal Bil og Landbrukssenter.
– Ja helt klart! Når du ser på trafikken som går på E39 i dag, kontra den som går på fylkesvei 65 så viser det hvor E39 i fremtiden bør gå. Ikke minst i forhold til hvor bedriftene og arbeidsplassene ligger, sier Løfaldli.