Hopp til innhold

Økt juleomsetning til tross for netthandelen

Bare i år har nordmenn handlet på nettet for over 60 milliarder kroner. På tross av den økte netthandelen, har kjøpesentrene i Møre og Romsdal økt sin omsetning på julehandelen hittil i desember.

Julegaver

Nordmenn handler mest på nettet i hele Norden. Men i Møre og Romsdal har butikkene også i år en økning i julehandelen.

Foto: Kvale, Jens / SCANPIX

Å kjøpe julegaver på internett blir stadig mer vanlig. En undersøkelse utført av DIBS payment service, viser at nordmenn i år vil handle for over 60 milliarder kroner på nettet. Det er mest av alle landene i Norden.

Men i Møre og Romsdal merker ikke de store kjøpesentrene konkurransen fra internettet nå i de hektiske adventsukene. De ser derimot en økning i julehandelen fra tidligere år.

God omsetning så langt

Amfi på Moa i Ålesund, samt Amfi Roseby i Molde, og Amfi Futura i Kristiansund har alle gode omsetningstall de to første ukene i julehandelen.

– I uke 49 hadde vi en økning på hele 11 prosent kontra i fjor. Uken etter hadde vi en økning på 2 prosent. Så langt er vi veldig fornøyde med resultatene, og jeg ser ingen grunn til at vi de neste ukene vil få en nedgang i omsetningen, sier senterleder ved Amfi Roseby, Anne Lise Sæter Simonsen.

På Amfi Moa i Ålesund er tallene litt mer ustabile. I uke 48 hadde senteret en omsetningsøkning på 5,2 prosent sammenlignet med i fjor. I uke 49 hadde de likevel en nedgang på 3,8 prosent. Senterleder Anne Mari Rødal Kleppe er ikke bekymret for omsetningen.

senterleiar for AMFI Moa, Anne Mari Rødal Kleppe.

Senterleder ved Amfi Moa, Anne Mari Kleppe

– Den andre søndagen i advent hadde vi en omsetning på 7,5 millioner. Det er en million mer enn tilsvarende søndag i fjor. Neste uke starter juletrykket for alvor, og vi ligger bra an så langt i år med tanke på omsetningen totalt.

– Vi kjøper ofte mer enn vi trenger

I Kristiansund kan senterleder Svein Haga også vise til gode tall så langt i år. I løpet av de første to ukene har amfi futura hatt en økning på fem prosent i forhold til i fjor.

Senteret er klar over økningen i netthandelen, men senterlederen tror ikke det betyr at handelen må gå på bekostning av noen.

– Vi kjøper rett og slett mer. Ofte mer enn vi trenger. Jeg tror likevel ikke at netthandelen vil utkonkurrere butikkene med det første. Det er vel den generasjonen som er unge i dag, som kommer til å bruke nettet aktivt i fremtiden. Hvis du spør meg det samme spørsmålet om ti år er nok kanskje situasjonen annerledes, sier Svein Haga.

Og senterlederen har rett i det. Undersøkelsen til DIBS viser også at de som handler mest på nettet i dag, er de mellom 25 og 34 år. Netthandelen ser ut til å øke ytterligere også neste år.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL