Å kjøpe julegaver på internett blir stadig mer vanlig. En undersøkelse utført av DIBS payment service, viser at nordmenn i år vil handle for over 60 milliarder kroner på nettet. Det er mest av alle landene i Norden.
Men i Møre og Romsdal merker ikke de store kjøpesentrene konkurransen fra internettet nå i de hektiske adventsukene. De ser derimot en økning i julehandelen fra tidligere år.
God omsetning så langt
Amfi på Moa i Ålesund, samt Amfi Roseby i Molde, og Amfi Futura i Kristiansund har alle gode omsetningstall de to første ukene i julehandelen.
– I uke 49 hadde vi en økning på hele 11 prosent kontra i fjor. Uken etter hadde vi en økning på 2 prosent. Så langt er vi veldig fornøyde med resultatene, og jeg ser ingen grunn til at vi de neste ukene vil få en nedgang i omsetningen, sier senterleder ved Amfi Roseby, Anne Lise Sæter Simonsen.
På Amfi Moa i Ålesund er tallene litt mer ustabile. I uke 48 hadde senteret en omsetningsøkning på 5,2 prosent sammenlignet med i fjor. I uke 49 hadde de likevel en nedgang på 3,8 prosent. Senterleder Anne Mari Rødal Kleppe er ikke bekymret for omsetningen.
– Den andre søndagen i advent hadde vi en omsetning på 7,5 millioner. Det er en million mer enn tilsvarende søndag i fjor. Neste uke starter juletrykket for alvor, og vi ligger bra an så langt i år med tanke på omsetningen totalt.
– Vi kjøper ofte mer enn vi trenger
I Kristiansund kan senterleder Svein Haga også vise til gode tall så langt i år. I løpet av de første to ukene har amfi futura hatt en økning på fem prosent i forhold til i fjor.
Senteret er klar over økningen i netthandelen, men senterlederen tror ikke det betyr at handelen må gå på bekostning av noen.
– Vi kjøper rett og slett mer. Ofte mer enn vi trenger. Jeg tror likevel ikke at netthandelen vil utkonkurrere butikkene med det første. Det er vel den generasjonen som er unge i dag, som kommer til å bruke nettet aktivt i fremtiden. Hvis du spør meg det samme spørsmålet om ti år er nok kanskje situasjonen annerledes, sier Svein Haga.
Og senterlederen har rett i det. Undersøkelsen til DIBS viser også at de som handler mest på nettet i dag, er de mellom 25 og 34 år. Netthandelen ser ut til å øke ytterligere også neste år.