– Det har vært god bruk elevombudet siden jeg begynte i 2006, sier Monica Molvær, som gir råd til sin etterfølger i jobben.
Mellom 100 og 150 direkte henvendelser i året fra både elever og lærlinger til elevombudet.
– Sjøl om det er mange ute i skolene og på bedriftene som gjør en god jobb, så er det alltid noen som havner i en vanskelig situasjon, sier Molvær.
Og elevene tør ta kontakt
En stor del av jobben er å nå ut med informasjon, men det er også viktig å vite at elevombudet har taushetsplikt, sier det avgåtte ombudet.
– Viktig at det er et lavterskeltilbud. Det er både elever og lærlinger som har sagt til meg: "Takk – hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg faktisk slutta."
Mange syns det er vanskelig å være ny lærling på en arbeidsplass der det er mange uskrevne regler. Hvordan kan du da avsløre at du har tatt kontakt med noen utenfor for å få hjelp. Da er det viktig å vite at her håndterer elevombudet informasjonen slik at det ikke blir avslørt at man har tatt kontakt ut.
Les også: Lærlingar synest dei får dårleg opplæring
10.000 elever starter sin nye skolehverdag i dag. Jeg starter min nye hverdag som elevombud, sier Tove Regine Stranden, som har fått god opplæring av Monica Molvær de siste dagene.
– Det blir lav terskel for elevene å komme til oss. Vi skal være tilgjengelig med informasjonsarbeid, ut i skolene og snakke med elevene. Vi er tilgjengelig på nettsidene til fylkeskommunen til Ungweb.no. Også Facebook skal elevombudet bruke aktivt.
– Vi ønsker å fremme godt arbeidsmiljø på skolene og lærlingebedriftene, sånn at alt som har med helse, trivsel og læringssituasjon å gjøre, små og store problemer kan vi veilede og hjelpe med.