Hopp til innhold

Ny Facebook-trend: – De lyver seg til lykke

En ny Facebookfarsott vil utfordre deg til å være positiv. Noen hyller hverdagsfenomenet, mens andre himler med øynene.

Helen Berge Stokseth

Helen Berge Stokseth fra Herøy tror at mange kan føle seg pressa til å legge på litt ekstra når de blir utfordret til å legge ut positive statuser på Facebook.

Foto: Lena Høyberg / NRK

  • Har du selv kastet deg over trenden? Hvorfor det? Delta i kommentarfeltet nederst.

Nå kan du nemlig bli utfordret til å fortelle tre positive hendelser hver dag, i tre dager på rad. Etter at hopp i havet-trenden omsider gikk over, tok det ikke lange tiden før nye utfordringer begynte å rulle nedover nyhetsstrømmen til Facebook-brukere.

– Smører på litt ekstra

Helen Berge Stokseth virker som en veldig blid ung dame. Positiv er hun også. Men hun syns det er noe som skurrer rundt den ferske Facebook-trenden.

– Jeg tror at enkelte kan føle seg pressa til å smøre på litt ekstra når de blir utfordra, selv om man har hatt en dårlig dag. Mange bruker nok Facebook til å lyve seg til lykke, mener Helen.

Jeg har sett at folk feirer at de rakk bussen, selv om det bare var fem minutter til neste. Eller at de var så heldige å stille seg i den kjappeste køa. Det er vittig.

Forsker Thomas Wold

Hun tror også at mange vil ha bekreftelse fra andre om at de er lykkelige, men hun syns selvsagt at folk må få gjøre som de selv vil.

– De som ellers ikke er så aktive syns nok at slike trender gjør det stuerent å skryte litt ekstra, sier Helen.

Artikkelen fortsetter under bildet ...

Familie på Europeisk marked i Ålesund

F.v.: Kristin Stokke Kleppe, Helene Sjåstad Kleppe, Tiril Stokke Kleppe, Geir Ståle Kleppe og Sondre Stokke Kleppe syns egentlig at farsotten er fin. Men ingen av dem har hengt seg på ennå.

Foto: Lena Høyberg / NRK

Setter pris på de små tinga

Familien Kleppe nyter paella på torget. Mellom munnfullene kommer det klart frem at trenden hjelper folk til å huske på de små gledene i hverdagen.

– Det er en fin trend som får oss til å sette pris på de små tinga, men jeg tror ikke at det har en langvarig effekt, sier Kristin Stokke Kleppe.

En undersøkelse publisert av Amanda Forest og Joanne Wood i Psychological Science viste at personer som skriver positive ting i statusfeltet sitt blir bedre likt enn de som skriver negative ting. Geir Ståle har lagt merke til motreaksjoner til farsotten der folk heller velger å trekke ut tre negative opplevelser.

– Det er morsomt når folk er bitre, men de spiller som oftest på humoren ved det og er ikke helt seriøse.

Artikkelen fortsetter under bildet ...

Facebook-farsott - tre positive ting

Er du Facebook-bruker så har du helt sikkert sett slike statusoppdateringer i nyhetsstrømmen din. Har du selv kastet deg over trenden? Hvorfor det? Delta i kommentarfeltet nederst.

Foto: Skjermdump Facebook

Legger vekt på det hverdagslige

Linda Klausen og Ståle Valø

Linda Klausen og Ståle Valø fra Molde har tatt frem veteranbilen for helgen. Selv om de har vært på bluesfestival så har de lagt godt merke til den nye Facebook-farsotten.

Foto: Lena Høyberg / NRK
Ingrid Rørvik Rønning og Hildegunn Rønning

Ingrid Rørvik Rønning og søsteren Hildegunn Rønning fra Valderøya syns de positive statusene er hyggelige.

Foto: Lena Høyberg / NRK

Linda Klausen og Ståle Valø fra Molde har heller ikke kasta seg på trenden, men Linda er overbevist om at det er sunt å merke seg de små gledene i hverdagen. Ståle er enig.

– Det er kjekt at trenden handler om det hverdagslige. Da deler folk mer personlige opplevelser og vi blir kjent på en annen måte enn ellers, mener Linda.

Det er ikke et nytt fenomen å dele mest positive opplevelser på sosiale medier. Men er det godkjent siden det er trendy? På en benk på matmarkedet i Ålesund sitter søstrene Ingrid Rørvik Rønning og Hildegunn Rønning med belgiske vafler foran seg. De mener også at trenden er koselig, og blir glade når de ser at andre har det bra.

– Det er hyggelig å se folk dele de personlige gledene i hverdagen, men enkelte gjør det nok bare for ekstra oppmerksomhet, sier søstrene.

– Resultat av mye negativitet

Forsker Thomas Wold ved NTNU

Thomas Wold er stipendiat ved psykologisk institutt ved NTNU og har forsket på normer og moral i sosial mediebruk.

Foto: NTNU

Thomas Wold er stipendiat ved psykologisk institutt ved NTNU og har forsket på normer og moral i sosial mediebruk. Thomas tror at mange blir metta på negative nyheter og har derfor et behov for å mer positivitet.

– Vi ser slike trender av og til, og det er alltid noen som får fnatt av mange positive statusoppdateringer. Det ligner veldig på kjedebrev-fenomenet, bortsett fra at du ikke får en trussel om at alt går til helvete hvis du ikke tar utfordringen, sier forskeren.

Hyller hverdagen

Han ser også en økning i at folk deler de vanskelige opplevelsene, og at det er trendy å dele store deler av privatlivet sitt med Facebook-venner.

– Jeg syns at det er flott å bli minnet på hva vi er takknemlige for. Det er en hyllest til hverdagslivet og rett og slett en fin greie. Jeg tror ikke at det fører til et større lykkepress. Det er godt å se at folk deler andre ting enn barnefødsler også, mener Thomas.

Han har lagt merke til en motsatt utvikling på Twitter. Der bruker mange ironi og humor for å hylle hverdagen.

– Jeg har sett at folk feirer at de rakk bussen, selv om det bare var fem minutter til neste. Eller at de var så heldige å stille seg i den kjappeste køa. Det er vittig, ler han.

5 på gata i Ålesund

Malena Gullaksen, Karoline Gullaksen og Thomas Solbakken tror at mange bruker trenden som et rop om oppmerksomhet.

Foto: Lena Høyberg / NRK