- Har du selv kastet deg over trenden? Hvorfor det? Delta i kommentarfeltet nederst.
Nå kan du nemlig bli utfordret til å fortelle tre positive hendelser hver dag, i tre dager på rad. Etter at hopp i havet-trenden omsider gikk over, tok det ikke lange tiden før nye utfordringer begynte å rulle nedover nyhetsstrømmen til Facebook-brukere.
- Les også:
- Les også:
– Smører på litt ekstra
Helen Berge Stokseth virker som en veldig blid ung dame. Positiv er hun også. Men hun syns det er noe som skurrer rundt den ferske Facebook-trenden.
– Jeg tror at enkelte kan føle seg pressa til å smøre på litt ekstra når de blir utfordra, selv om man har hatt en dårlig dag. Mange bruker nok Facebook til å lyve seg til lykke, mener Helen.
Hun tror også at mange vil ha bekreftelse fra andre om at de er lykkelige, men hun syns selvsagt at folk må få gjøre som de selv vil.
– De som ellers ikke er så aktive syns nok at slike trender gjør det stuerent å skryte litt ekstra, sier Helen.
Artikkelen fortsetter under bildet ...
Setter pris på de små tinga
Familien Kleppe nyter paella på torget. Mellom munnfullene kommer det klart frem at trenden hjelper folk til å huske på de små gledene i hverdagen.
– Det er en fin trend som får oss til å sette pris på de små tinga, men jeg tror ikke at det har en langvarig effekt, sier Kristin Stokke Kleppe.
- Les også:
- Les også:
En undersøkelse publisert av Amanda Forest og Joanne Wood i Psychological Science viste at personer som skriver positive ting i statusfeltet sitt blir bedre likt enn de som skriver negative ting. Geir Ståle har lagt merke til motreaksjoner til farsotten der folk heller velger å trekke ut tre negative opplevelser.
– Det er morsomt når folk er bitre, men de spiller som oftest på humoren ved det og er ikke helt seriøse.
Artikkelen fortsetter under bildet ...
Legger vekt på det hverdagslige
Linda Klausen og Ståle Valø fra Molde har heller ikke kasta seg på trenden, men Linda er overbevist om at det er sunt å merke seg de små gledene i hverdagen. Ståle er enig.
– Det er kjekt at trenden handler om det hverdagslige. Da deler folk mer personlige opplevelser og vi blir kjent på en annen måte enn ellers, mener Linda.
Det er ikke et nytt fenomen å dele mest positive opplevelser på sosiale medier. Men er det godkjent siden det er trendy? På en benk på matmarkedet i Ålesund sitter søstrene Ingrid Rørvik Rønning og Hildegunn Rønning med belgiske vafler foran seg. De mener også at trenden er koselig, og blir glade når de ser at andre har det bra.
– Det er hyggelig å se folk dele de personlige gledene i hverdagen, men enkelte gjør det nok bare for ekstra oppmerksomhet, sier søstrene.
– Resultat av mye negativitet
Thomas Wold er stipendiat ved psykologisk institutt ved NTNU og har forsket på normer og moral i sosial mediebruk. Thomas tror at mange blir metta på negative nyheter og har derfor et behov for å mer positivitet.
– Vi ser slike trender av og til, og det er alltid noen som får fnatt av mange positive statusoppdateringer. Det ligner veldig på kjedebrev-fenomenet, bortsett fra at du ikke får en trussel om at alt går til helvete hvis du ikke tar utfordringen, sier forskeren.
Hyller hverdagen
Han ser også en økning i at folk deler de vanskelige opplevelsene, og at det er trendy å dele store deler av privatlivet sitt med Facebook-venner.
– Jeg syns at det er flott å bli minnet på hva vi er takknemlige for. Det er en hyllest til hverdagslivet og rett og slett en fin greie. Jeg tror ikke at det fører til et større lykkepress. Det er godt å se at folk deler andre ting enn barnefødsler også, mener Thomas.
Han har lagt merke til en motsatt utvikling på Twitter. Der bruker mange ironi og humor for å hylle hverdagen.
– Jeg har sett at folk feirer at de rakk bussen, selv om det bare var fem minutter til neste. Eller at de var så heldige å stille seg i den kjappeste køa. Det er vittig, ler han.