Hotellene ligger på rekke og radi, i fjordarmer og i fjellbygder. De aller fleste er gamle, familieeide, tradisjonsrike turisthoteller. Men det finnes også nyskapende og innovative hoteller. De er i markedet for dem som leter etter noe helt spesielt, og kalles ofte for reiselivets krydder.
De gjør store øyne når de kommer opp trappene på Villa Norangdal.
– Dette er jo bare flott, utbryter fotograf og skikjører Chris Rubens når han ser hva som åpenbarer seg i øverste etasje.
Hotellet har bare seks gjesterom. Gruppen med turister har funnet hotellet på Internettet.
– Dette er jo bedre enn slik det så ut på nettsiden, sier frikjører Greg Hill.
Denne gruppen med turister har vært ute etter den helt spesielle opplevelsen.
– Et slikt sted har mye mer karakter. Og utsikten her er av ypperste slag, sier skifotograf Anthony Bonello.
Men Villa Norangdal er slett ikke alene om å være blant de spesielle hotellene i dette området. I nabokommunen Norddal har Juvet Landskapshotell de siste årene markert seg som et hotell som når en kundegruppe som ikke nødvendigvis trakter etter lavbudsjetthotellene.
Hotellet ligger som kuber i glass og treverk direkte i naturen. Dette prosjektet har oppnådd så stor suksess at de nå utvider.
– Vi har definert oss som en reiselivsbedrift utenom det vanlige. Dette har vi supplert med moderne arkitektur. Dette har skapt så mye oppmerksomhet at vi nå trenger en justering av antall rom og senger, forteller hotelleier Knut Slinning.
Også på Villa Norangdal har besøket økt hvert år siden gjenåpningen i 2006. Og resepten er design, satsing på det eksklusive kombinert med store naturopplevelser.
– Turistene betaler litt mer for å bo her. Etter at hotellet var stengt en periode er vi nå på veg inn igjen i markedet, sier hotelleier Iris Fivelstad.
Fivelstad legger stor vekt på behovet for samarbeid både de små hotellene seg imellom, men også med hotellene som driver i større skala.
– Vi anbefaler hverandre, og vi sender gjester til hverandre når noen har fullt. Også for gjestene er det godt å vite at det finnes andre hoteller i området som også tilbyr noe spesielt, sier Fivelstad.
Turistnæringen oppfatter nå de små turisthotellene som viktige, også for de store hotellene. De små nisjehotellene brukes blant annet i markedsføringen av hele området.
– Disse små nisjehotellene kommuniserer noe annet enn det de store nisjehotellene gjør. De viser et fantastisk mangfold, og de går rett inn i den kundegruppen vi ønsker å nå, sier reiselivssjef Geir Steinar Vik.
Gruppen i Norangsdalen ønsket i første rekke å benytte seg av snøen og de ville fjellene. Men for dem er også hotellet en opplevelse i seg selv.
– Hotellet er en bonus. Her er det godt å komme tilbake for å slappe av, sier Anthony Bonello til NRK.