NRK Meny
Normal

Over hundre personer involvert i ulykker på denne strekningen siden 1990

Siden 1990 har ni personer mistet livet på en strekning på 11 kilometer. Vegvesenet vet ikke hva mer de kan gjøre for å forhindre flere ulykker.

Alvorlige ulykker i Brusdalen

På denne strekningen har 9 personer mistet livet siden 1990. Mer enn hundre personer har til sammen vært involvert i ulykker på strekningen. (Dødsulykken tirsdag er ikke registrert på kartet.)

Foto: Statens Vegvesen/Amundsen Marianne

På E 39, fra Reiakvam til Fremmerholen, en strekning på 11 kilometer, har ni personer i perioden fra 1990 til 2013 mistet livet. I samme periode har 17 personer blitt hardt skadet.

Til sammen har det vært 55 ulykker på strekningen med personskader, og over 100 personer har vært involvert.

Denne statistikken gjør veien gjennom Brusdalen i Møre og Romsdal til en av de mest ulykkesbelastede i landet. De fleste ulykkene er utforkjøringer eller møteulykker, slik som den siste dødsulykken på strekningen tirsdag ettermiddag.

Knut Nauste

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Knut Nauste synes det er trist med en ny ulykke på E 39.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

En av de mest ulykkesutsatte i landet

Det har vært en ulykkessommer på veiene i Møre og Romsdal som i resten av landet.

– Det er veldig trassig å få en ny ulykke her, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Knut Nauste.

– Hva er det med denne veien som gjør at det er så hyppige og stygge ulykker her?

– Den som hadde visst det hadde gjort oss en kjempetjeneste, sier Nauste.

Rumlefelt

Vegvesenet har lagt forsterket rumlefelt på strekningen.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

– Det er en god vei

Etter vegvesenets standard er E 39 gjennom Brusdalen en god vei. Den er blant de beste i Møre og Romsdal. Veien er nylig asfaltert og det er lagt nytt og forsterket rumlefelt i midten av veien, i tillegg til at det er rumlefelt på sidene. Dette skal forhindre at trafikanter krysser veien.

– Vi trodde midtmerkingen som vi har gjennomført skulle hjelpe på den type ulykker som vi nå har sett, men vi konstaterer at det har ikke hjulpet her, sier Nauste.

Samtidig er det en av de mest trafikkerte veiene i fylket. Med trafikkøkning øker også sjansen for flere ulykker.

– Folk kommer ut av kjørefeltet sitt, og vi får en kollisjon, sier Nauste.

– Men hvorfor?

– Nei, vi vet ikke. Vi har satt inn de tiltakene som er mulig, innenfor den veibredden som vi har her, og likevel får vi disse ulykkene, sier Nauste.

Arne Kvalvik

Arne Kvalvik i Nettbuss kjører ofte strekningen og synes det er en gov vei.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

– Fineste strekningen jeg kjører

Flere ganger i uka kjører Arne Kvalvik som er bussjåfør for Nettbuss Møre den ulykkesutsatte strekningen på E 39. Han synes det er uhyggelig å tenke på at det skjer så mange ulykker på strekningen.

– Men det er litt uforståelig når det ligger til rette for at det skal gå så bra. Det kan ikke være på grunn av veien, sier han.

Kvalvik tror det må være på grunn av forbikjøringer eller uoppmerksomhet, at ulykkene skjer.

– Jeg reagerer på en del forbikjøringer, selv om de fleste kjører fint, sier han.

Saken fortsetter under videoen.

E136 gjennom Brusdalen på Sunnmøre er éi av de beste vegstrekningane i fylket, men likevel er den éi av dei mest ulykkesbelasta. Vegvesenet har gjennomført fleire tiltak for å redusere ulukkene, men i går mista nok eit menneske livet.

– Dyre tiltak er langt frem i tid

Veien innover i Brusdalen er smale. I fremtiden er det meningen at veien skal få fire felt, men det er lagt opp og frem i tid.

– Nå må vi bare følge med og prøve å tenke ut hva vi kan gjøre av lure ting, frem til en ny vei kan være på plass, sier Nauste.

Men hvilke lure ting det kan være er ikke Nauste sikker på. Det mulige langsiktige tiltaket er midtrekkverk, slik at en får skilt veibanene. Men per i dag er veien for smal for en slik løsning. I tillegg ligger veien i et terreng hvor det ikke er så lett å utvide veien i bredden. Dette er altså ett eventuelt tiltak som må innarbeides i langsiktige planer. For det fins ikke penger til det nå.

– Økonomisk store og tunge tiltak på denne strekningen ligger langt frem i tid, sier Nauste.

– Kan skilter med opplysninger om at det er en ulykkesutsatt strekning være et kortsiktig tiltak?

– Det kan være et tiltak. Akkurat nå må vi bare se om det kan være andre virkemiddel på markedet som vi kan benytte oss av, men det må være tiltak som vi kan bruke med den veibredden vi har, sier Nauste.

Saken fortsetter under bildet.

Brusdalen

Veiene i Brusdalen er blant de beste i fylket, men likevel er ulykkesstatistikkene høye.

Foto: NRK

Kan senke fartsgrensen ytterligere

Dersom ulykkene på E 39 fortsetter kan Vegvesenet måtte sette ned fartsgrensen ytterligere. Fartsgrensen er allerede senket fra 90 km/t til 80 km/t.

– Vi trodde det skulle være tilstrekkelig å senke den til 80 km/t. I forhold til trafikken så bør det være 80 km/t på denne strekningen. Men hvis ulykkesutviklingen fortsetter så må vi også se på det, sier han.

– Viktig med holdningsskapende arbeid

Vegvesenet tror mye av den viktigste jobben for å forebygge alle trafikkulykkene er holdningsskapende arbeid.

– Folk må passe på at de er forberedt for en kjøretur. De må være våkne, de kan ikke være ruset, de bør ikke ha tatt tabletter, og kunnskapen hos unge sjåfører er viktige. Dette er ting vi kan påvirke, sier Nauste.