NHO-direktør tror bunnen kan være nådd

Regiondirektør Torill Ytreberg i NHO mener det er viktig og svært gledelig at skipsverftene klarer å skaffe seg oppdrag i en tid med motgang og nedbemanning.

Torill Ytreberg

Regiondirektør Torill Ytreberg i NHO mener det er signal som tyder på at bunnen er nådd.

Foto: NRK

Nylig signerte Kleven verft en avtale om å bygge nye skip for Hurtigruten, og NHO-direktøren har også notert seg andre lyspunkter den siste tiden.

– Vi ser at det blir inngått en del kontrakter med både større og mindre verft, og med underleverandører involvert. Arbeidsledigheten har dessuten gått ned siden mars, og vi får håpe og tro at det fortsetter utover høsten.

Beholde kompetanse

Kleven verft

Bygging av hurtigruteskip tyder på omstilling ved Kleven.

Foto: Arne Flatin / NRK

Samtidig er det flere bedrifter som har nedbemanning og permitteringer på gang. Men Ytreberg tror de nye reglene for permittering som begynte å gjelde fra 1. juli kan berge mye av den kompetansen en har fryktet skal forsvinne i nedgangstider.

For nedgangstider er det fortsatt. Oljeprisen, som var en velsignelse for norsk og lokal økonomi og industri i flere år, gikk etter hvert ned. Og da kom problemene fort, i form av ordretørke og nedbemanning.

– Dette handler om lokalsamfunn, og der får det store ringvirkninger hvis mange ikke har en trygg jobb å gå til, og samfunnet ikke får utvikle seg. Når verftene ikke har arbeid påvirker det underleverandører, handel og service, sier Ytreberg.

Til tross for bølgedalen har mange verft likevel klart å skaffe seg arbeid og kontrakter. Og dette er viktige kontrakter og gir et lite håp om at pilene igjen skal begynne å peke oppover.

Omstilling

Et nøkkelord er omstilling. Som Kleven som nå skal bygge hurtigruteskip.

Ståle Rasmussen

Ståle Rasmussen vedgår at en omstilling er smertefull, men nødvendig.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Klart det er smertefullt med en omstilling fra et marked som har vært viktig i lang tid, slik som det skjedde med oljeservice. Når det forsvinner over natten, er det likevel helt nødvendig å snu seg rundt for å kunne holde på en høy sysselsetting, sa direktør Ståle Rasmussen da Kleven inngikk kontrakt med Hurtigruten.

Det var en seier i en knallhard konkurranse og som viste at verftene kan være i stand til å takle tøffe tider.

Lokale eiere

Nå håper regiondirektør Ytreberg at rederiene blir værende på lokale hender.

– De er et nav i den maritime klyngen. Da trenger vi tålmodige og langsiktige eiere, framfor utenlandske eiere som kanskje bare er ute etter kompetansen. Vi må bevare alle aktørene i det som har utviklet seg til den maritime klyngen, mener Ytreberg.

Nå håper hun at oljeprisen kommer opp på et stabilt nivå. Også kronekursen er også viktig for eksportnæringen.

– Da blir det investert igjen, noe som er med på å trekke disse næringene opp. Det er vi avhengige av for å få en fortsatt fin vekst.

Siste video/lyd

Avisene bur seg på nok ei helg der folk ikkje får avisa si.
Tidens Krav i Kristiansund set inn ekstratiltak for å kunne å nå ut til alle med laurdagsavisa.
Arbeidsledigheten blant ingeniørene mer en doblet i Møre og Romsdal på ett år.
Skoleelever slår til med annerledes julekalender. Det handler ikke om å få, men å gi til de som trenger det.