NRK Meny
Normal

National Geographic hyller norske fjorder

Det verdenskjente reiselivsmagasinet National Geographic Traveller hyller vestnorske fjorder i den nyeste utgaven av bladet.

Geirangerfjorden

Geirangerfjorden er et av områdene som får rosende omtale i National Geographic Traveller.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

I oktoberutgaven blir Sunnmøre, Ålesund og Geirangerfjorden beskrevet med superlativer og flotte bilder både på forsiden og gjennom en fem sider lang artikkel inne i bladet.

It’s impossible not to be hypnotised by the beauty of Alesund, Geiranger and Sunnmore’s fjords on Norway’s west coast — whether you explore by boat or on foot

National Geographic
Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge

Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Foto: Innovasjon Norge

– Dette er fantastisk Norgesreklame. Det er en artikkel med stor synlighet og en høy markedsverdi, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

National Geographic har et opplag på over 70 000 i måneden og over 150 000 lesere. Bladet er vel ansett både blant reiselystne og ansatte i reiselivsnæringen. Innovasjon Norge beregner annonseverdigen til rundt 500.000,- kroner. Nå tror de at artikkelen kommer til å øke Norge sin profil, spesielt i Storbritania.

Norway’s western coastline is a supreme tangle of mountains, valleys, islands and indentations, but its knockout attractions are its fjords.

National Geographic

– Slik presseomtale gir en god eksponering av destinasjonene og Norge, sier Tuftin.

Alnes - Giske

Journalisten besøkte også Alnes i Giske, og skrver følgende om utsikten derifra: I’ve just hiked up Godoyfjellet, a small peak overlooking the Norwegian coast near Alesund. Greeting me is a stone ledge, some 20ft long and roughly as wide as I am tall. It’s like a shiny grey tombstone rammed lengthways into the earth, and there’s nothing but fresh air separating it from the fishing village below. I take a deep breath, battle a rush of butterflies, and walk over the precipice.

Foto: Annbjørg Knutsen

Artikkelen er et resultat av en pressetur som ble tilrettelagt av Innovasjon Norge sitt kontor i Storbritania. Turen ble lagt opp i samarbeid med reiselivsorganisasjonen FjordNorge.

– Dette synliggjør hvor viktig Innovasjon Norges pressearbeid er i forhold til å øke Norge sin profil i utlandet, avslutter Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

It all clicks for me one Saturday on the Geirangerfjord. Setting out in a sea kayak, I paddle past a string of waterfalls with Michael Braun, of Active Geiranger, before docking for a steep and sweaty climb to Skageflå, a mountain farm set on a cliff 820ft above the water.

National Geographic