Gratis for passasjerer på ferjene om sommeren er blant de forslaga som det har vært sterkest reaksjoner på i den høringsrunden som nettopp er avslutta om det nye felles riksregulativet for ferjetakster. Rådgiver i Vegdirektoratet, Morten Welde, samler nå alle innspilla for å bearbeide et endelig forslag.
Sprik
Vegdirektoratet har fått mange innspill fra interessenter og brukergrupper og de spriker en del, sier Morten Welde til NRK Møre og Romsdal. Det har vært mye fokus på næringslivets rammevilkår og mange innvendinger har gått på totalbelastninga for næringslivet. Derfor vil vegdirektoratet prioritere næringslivet mer i det endelige forslaget til nytt felles takstsystem, sier Morten Welde.
Møre og Romsdal fylke og næringslivet i regionen er blant de som advarer mest mot høye sommertakster og virkninga dette kan få for næringslivet. I løpet av de neste par ukene vil innspilla bli vurdert og et nytt forslag skal presenteres for Stortinget til høsten i samband med statsbudsjettet.
Sommertakst best for de fleste?
Trass i at mange er skeptisk til dyrere ferjebilletter om sommeren, så forsvarer Morten Welde ordninga. Han mener brukerne alt i alt kommer bedre ut av det, fordi det er langt flere passasjerer i bilene om sommeren enn i vinterhalvåret.
Hurtigbåt
Frykten for at gratis for passasjerer vil rive vekk grunnlaget for hurtigbåtene tror rådgiveren i Vegdirektoratet er ubegrunna. Reisetid med hurtigbår er langt lavere enn med ferje. Forsøk på sambandet Flakk-Rørvik på Trondheimsfjorden der det går parallellt ferje og hurtigbåt, har vist at det er nesten ingen overføring av passajerer mellom ferje og hurtigbåt, sier Welde.
Ydmyk
Statens vegvesen gjennomfører ikke høringa som en ren formalitet, men har ei ydmyk holdning overfor de meningene som finnes blant ferjebrukerne, sier Morten Welde. Derfor vil Vegdirektoratet ta med seg disse innvendingene og gjøre endringer – ikke snu opp ned på hele systemet, men målet ligger fast: å få et felles betalingssystem for hele riksvegdrifta.