NRK Meny
Normal

Nå starter arbeidet i Romsdalen

Mandag 31. oktober begynner entreprenøren å rydde skog for rassikring og bygging av ny kontrollstasjon på Marstein i Romsdalen. Arealet som skal ryddes tilsvarer nesten seks fotballbaner.

Mesta skal rassikre Romsdalen

Nå starter arbeidene med den omfattende rassikringen i Romsdalen

Foto: Statens vegvesen

Etter hvert som det ryddes skog blir det igangsatt utgraving, intern masseflytting og innkjøring av sprengsteinsmasser fra Innfjordtunnelen.

Må sikre stabil grunn
Halgeir Brudeseth

Prosjektleder Hallgeir Brudeseth i Statens vegvesen sier det er et omfattende grunnarbeid som må til

Foto: Gunnar Sandvik

– I deler av anlegget med dårlig grunn skal vi legge ut større steinmasser som såkalt forbelastning, og deretter delvis grave ut igjen slik at konstruksjonene bygges på stabil grunn, forteller prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Begynner på muren i vinter

Først til våren vil det bli igangsatt konstruksjonsarbeider på betongtunnelen i Fantebrauta og på kontrollstasjonen på Marstein. Byggingen av den lange og høye skredvollen med stort innhold av natursteinsmur, som skal beskytte mot Dølsteinfonna, vil starte opp i løpet av vinteren.

– På strekningen forbi Dølsteinfonna og Fantebrauta er det som kjent snøskredfare, og der vil det bli iverksatt et eget varslingsopplegg for arbeidsstans ved for høyt skredfarenivå i vinterhalvåret, forteller Brudeseth.

Les også : – Fullfør Romsdalen først

Kontrollstasjonen
Kontrollstasjon Romsdalen

Slik skal den nye kontrollstasjonen se ut (skisse)

Foto: Statens vegvesen

Kontrollstasjonen på Marstein planlegges å stå ferdig senhøsten 2017, mens betongtunnelen i Fantebrauta og skredvollen ved Dølsteinfonna planlegges ferdigstilt våren 2018. Statens vegvesen inviterer til informasjonsmøte tirsdag 1. november kl. 18.00-19.30 på Trollveggen besøkssenter (Horgheimseidet). Vegvesenet og entreprenøren vil informere om prosjektet, planlagt framdrift og trafikkavvikling.