Digitale lysskilt på fergekaia opplyser om neste fergeavgang, mens flere og flere finner frem i bussrutene til FRAM både på mobilapp og på nettside. Færre tyr til det trykte ruteheftet. Men det er likevel ingen tvil om at mange fortsatt setter pris på å få ruteopplysningene på papir.
– Det er mange som spør etter rutehefte, eldre folk og yngre også, sier Leidulf John Frisvoll som er bussjåfør
– Hva tenker du om at det kanskje forsvinner?
– Det er mange som kommer til å savne det, det tror jeg, sier bussjåføren.
– Viktig for mange
Det tror også fylkesleder i pensjonistforbundet Møre og Romsdal, Mellvin Steinsvoll.
– Jeg trodde faktisk ikke det var sant, sier han.
Han sier at de vet at ting nå blir digitalisert, men mener man må skynde seg sakte. Han mener trykte rutehefter er viktig for mange.
– Det er snart 250.000 i dette landet som ikke er digitalt innstilt, og derfor må vi fremdeles ha dette.
Mener elektroniske kanaler gir bedre tilbud
Fylkeskommunen har samlet kollektivtilbudet under selskapet FRAM og ønsker nå å slutte å trykke opp 250.000 rutehefter som aldri kan være helt oppdatert.
– Vi har lansert en ny app, og vi har lansert en ny reiseplanlegger, og vi har knakendes god kvalitet på rutedataene våre i Møre og Romsdal fylkeskommune. Nå er det slik at når man går på våre elektroniske kanaler så er kvaliteten mer oppdatert og bedre enn det man klarer å få inn i ruteheftene våre, forklarer Konrad Lillevevang i fylkeskommunen.
Han har en løsning for de som ikke klarer å bruke det digitale tilbudet.
– Da kan man ringe kundesenteret og si hvilken linje man ønsker ruteinformasjon tilsendt for. Da vil vi printe ut det og sende det til hvert enkelt hjem, sier han.
Vil heller bruke penger på busstilbudet
Kristin Sørheim (Sp), leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, sier at hun skjønner at noen vil ha en papirversjon.
– Man blir nesten umyndiggjort og det er ganske uverdig å ikke kunne hjelpe seg selv i en fulldigitalisert verden. Derfor leter jeg nå etter et alternativ der de kan få dette her på en rimeligere måte enn det vi skaffer dem i dag, og på en sikrere og tryggere måte.
Hun sier også at de heller vil bruke pengene på å forbedre busstilbudet enn å trykke opp rutehefter som er foreldet etter kort tid.