Hopp til innhold

Autopass har skapt trøbbel for idrettslag: – Kaos er et dekkende ord

Betalingsløsningen Autopass på fergene har ført til større utgifter og mer papirarbeid, men nå snur Samferdselsdepartementet.

Per Arve Moldskred

Det nye systemet har ført til at en eneste fergetur har ført til flere kvitteringer og reiseregninger. Da blir det mye papirarbeid når idrettslaget har 50 fotballag.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

De ligger i en stor haug på kontoret til daglig leder i Hødd fotball. Reiseregningene, som er resultatet av at Autopass er innført på fergene. Det har forsuret jobben til Per Arve Moldskred.

Per Arve Moldskred

Daglig leder i Hødd fotball, Per Arve Moldskred, blar i reiseregninger.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

– Betalingsordningen som ble innført med Autopass gjorde ikke ting noe enklere i hvert fall, slår han fast.

Kaos og usikkerhet

Før Autopass ble innført kjøpte idrettslaget inn verdikort på fergene som laglederne tok med seg når de skulle spille bortekamp. I fergefylket Møre og Romsdal er fjorden en viktig del av veien. Laglederne betalte for alle bilene og hele laget når de kom om bord på ferga, og fikk 50 prosent rabatt.

Men da Autopass i år ble innført på de fleste fergestrekningene i landet skulle det nye rabattkortet knyttes opp mot registreringsnummeret på bilen. Da ble det vanskelig når forskjellige foreldre på Hødd sine 50 fotballag skulle ta sine privatbiler og kjøre barn og unge rundt til fotballbaner over hele fylket for å spille kamp.

– Vi gikk fra ei velfungerende ordning med verdikort, til noe som det etter hvert ble veldig mye kaos og usikkerhet rundt. Det skapte veldig stor frustrasjon, sier Moldskred.

Det nye systemet har vært vanskelig for klubben å forholde seg til. Først fikk de beskjed om at de kun kunne knytte én bil opp mot et Autopass-kort for å få den samme rabatten som tidligere. Så ble det åpnet for å betale for flere biler på samme kort, før det plutselig gikk tilbake igjen til at man bare kunne betale for én bil av gangen.

– Kaos er et ganske dekkende ord slik vi har opplevd det, sier Moldskred.

De som var ute på tur endte med å bruke andre betalingsløsninger og mistet rabatten, og idrettslaget satt igjen med en haug av reiseregninger og merkostnader.

Har skapt mye frustrasjon

Steffen Relling

Steffen Relling er matros om bord på ferga MF Giskøy.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

På ferga er mannskapet klar over at det nye systemet har ført til mange irriterte passasjerer. De har fått mange av spørsmålene og mye av frustrasjonen.

– Vi har fått høre det. Men folk skjønner heldigvis at det ikke er vår feil. Det er ikke vi som driver med systemet, sier matros Steffen Relling.

– Har etterlyst dette fra dag én

Fra nyttår blir det trolig mindre frustrasjon fra idrettslagene som reiser med ferge. Nå vil Samferdselsdepartementet gjøre om på reglene for idrettslag og organisasjoner.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp)

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil nå øke fleksibiliteten for idrettslag som reiser sammen.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

– Det bør være en løsning der man kan betale med ett Autopass-fergekort for flere kjøretøy, når man kjører sammen på samme fergeavgang. Det er ikke alle som kjører buss når de skal på arrangement. Med denne endringen gjør vi det enklere og billigere å være på tur med idrettslaget eller en organisasjon, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Per Arve Moldskred

Per Arve Moldskred er daglig leder i Hødd fotball som hittil i år har brukt 300.000 kroner på ferge.

Foto: Tore Ellingseter / NRK

Det er gledelige nyheter for idrettslaget i Ulsteinvik.

– Det er den ordningen vi har etterlyst fra dag en. Den burde lagt til grunn da Autopass ble innført. At de endelig tar til fornuft hilser vi hjertelig velkommen. Da ser vi litt lysere på 2020, sier daglig leder Per Arve Moldskred i Hødd.