NRK Meny
Normal

Mye salt på lager

Lagerene av veisalt er fylt opp for å hindre saltmangel på vinterglatte veier.

Sindre Hjelseth

Sindre Hjelseth, anleggsleder i Mesta Drift, sier de er bedre skodd for vinteren i år enn i fjor.

Foto: Bjørn Ivar Voll / NRK

Etter en kald vinter med rekordforbruk av salt på norske vegar, forbereder nå entreprenører og saltimportører seg på en ny sesong.

Fylt til randen

Saltlagerene over hele landet er fylt til randen i håp om å være bedre skodd for vinteren. I Breivika i Ålesund har Mesta Drift fylt opp lageret med 3000 tonn veisalt.

– Vi fikk oss en vekker i fjor, men nå tror jeg vi har mye bedre kontroll, sier anleggsleder Sindre Hjelseth.

Artikkelen fortsetter under bildet

Sindre Hjelseth

Vi har 3000 tonn veisalt på lageret i Breivika i Ålesund, forteller Sindre Hjelseth, anleggsleder i Mesta Drift.

Foto: Bjørn Ivar Voll / NRK

Gikk tom

De to siste vintrene har vært krevende for de som skal stø salt på vegene. Snøfallet på Sør- og Vestlandet gjorde at saltlagrene flere steder gikk tomme sist vinter.

Tonnevis av grovkornet salt fra middelhavsområdet skal hindre glatte veier i vinter-Norge. Mesta har saltlager i Trondheim, Bergen og i det sentrale østlandsområdet.

– Hva har dere gjort i år for å stå bedre rustet?

– Vi har tatt inn saltet tidligere på året for å være sikker på at vi får fulle lagre. Her i Ålesund har vi kjøpt en ny spreder til de største rodene og går over til saltlake for å redusere saltforbruket, sier Hjelseth.

Tredobling over ti år

Salting av vei

Under sist vintersesong gikk det tomt for salt på Vestlandet.

Foto: Berit Roald / Scanpix

De siste ti årene har forbruket av salt på veiene økt fra 100 000 tonn i 2001 til over 300 000 tonn sist sesong. Årsaken var det ekstreme været fra jul til januar på Sør- og Vestlandet.

– Vi hadde jo folk som kjørte fra Haugesund til det sentrale Østlandet for å hente salt. Det var rett og slett tomt på Vestlandet, forteller Kim Aslaksen, markedssjef i GC Rieber.

Bedre skodd

GC Rieber leverer salt til kommuner og entreprenører, og Aslaksen mener at større lagre både i Norge og Danmark gjør dem bedre rustet foran vinteren.

– Vi skal nok håndtere en ny ekstremvinter, men blir behovet enda større, blir utfordringene store. Men vi er klart bedre skodd enn vi var i forkant av sist sesong, sier Aslaksen.

Vil redusere

I fjor ble det strødd mer salt på veiene enn noen gang før, opp mot 340 000 tonn. For å reduserer saltbruken, skal Mesta bruke saltløsning i større grad.

– Det er 24 prosent salt og resten vann. Slik sparer vi både salt og miljø, sier Hjelseth.