– De største bilene som ikke kunne tas ut i den alternative lasteporten blir med til verftet. Det er også besluttet at skipet skal gå til Fiskerstrand Verft 22 kilometer utenfor Ålesund, opplyser informasjonskonsulent Stein Lillebo i Hurtigruten ASA til NTB mandag ettermiddag.
Sjøfartsdirektoratet kommer til å gi slepetillatelse for MS Nordlys til Fiskerstrand verft innen kort tid. Enten i løpet av kvelden eller i morgen formiddag, sier kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Eilif Fjon til NRK.
Avventer tømming
Havarikommisjonen avventer tømmingen av skipet før de gjør flere undersøkelser enn det som ble gjennomført i helgen.
– Vi vet ikke helt når vi kommer i gang med videre undersøkelser. Vi tar hensyn til at man skal ta vare på verdiene om bord på fartøyet. Det gjør vi nå når det ikke er fare for liv eller forurensning, sier havariinspektør Morten Kveim.
På Fiskerstrand Verft skal båten tas nærmere i ettersyn før den går til verftet som skal reparere Nordlys.
– Ingen eksplosjon
Havarikommisjonen tror ikke at den voldsomme brannen skyldtes en eksplosjon.
– Inspeksjonen som var i helgen gir ikke noen holdepunkter for at det har vært en eksplosjon. Så langt ser det ut som om det var en brann i maskinrommet som har utviklet seg raskt, sier havariinspektør Kveim.
Etter det NTB forstår, antar Havarikommisjonen at hullet i skroget ble forårsaket av at stabilisatoren ikke kunne trekkes inn etter brannen om bord på MS Nordlys.
– Jeg har ikke noen fullstendig oversikt over skadeomfanget. Men jeg vet at det ble en skade på en stabilisator på styrbord side som kom inn mot kaia og som lagde et hull i skroget da fartøyet la seg over, sier Morten Kveim.
På det meste hadde MS Nordlys en slagside på 21,7 grader etter å ha tatt inn vann. Men fredag ble det klart at det ikke lenger var fare for at skipet skulle kantre.
Ettersendt
To besetningsmedlemmer mistet livet i brannen torsdag. Ytterligere to ligger alvorlig skadd på Haukeland universitetssjukehus i Bergen. De siste av de øvrige som var lagt inn på sykehus, er utskrevet.
Etter planen skulle alle passasjerer være reist fra Ålesund i løpet av mandagen.
– De som ikke har fått ut sine personlige eiendeler fra skipet vil selvfølgelig få dem ettersendt, sier Stein Lillebo.
Passasjerene som ble igjen i Ålesund var i helgen på utflukt til Geiranger og Atlanterhavsparken. Hurtigruten greide å skaffe nødpass til alle de utenlandske statsborgerne som var om bord og som forlot det brannherjede skipet uten å få med seg verken pass eller eiendeler.
Skulle i opplag
Det er for tidlig å si noe om når Nordlys eventuelt kan komme i rutetrafikk igjen etter at skipet er reparert. Imidlertid var det planlagt å ta nettopp Nordlys ut av drift, ettersom selskapet skal ha ti og ikke elleve skip i vinterruten.
Dermed har Hurtigruten litt bedre tid på seg til å finne et erstatningsskip dersom Nordlys ikke kan gå i trafikk igjen fra nyttår.
Passasjerene som skulle ha reist med Nordlys i dagene fram til 1. oktober, vil få tilbud om alternative reise.