Møre og Romsdal på turisttoppen

Stor deler av reiselivsnæringa sliter, men i Møre og Romsdal går det så det suser.

Raumabanen ved Romsdalshorn

Turistnæringen i fylket går på skinner.

Foto: Leif Jonny Olestad

– I Møre og Romsdal har man sterke profesjonelle investorer og et organisasjonsapparat som fungerer, sier Audun Pettersen, avdelingsleder for reiseliv i Innovasjon Norge.

Turistnæringen i Møre og Romsdal er i fremgang, trass frykt for at utenlandske turister skal utebli på grunn av finanskrisen. De siste årene har turistnæringen i Møre og Romsdal vært dominert av 4–5 store aktører med solid økonomi.

Gjør som Møre og Romsdal

I tillegg er næringa i Møre og Romsdal mindre avhengig av sommerturisme og utlendinger. Slik ønsker politikerne at det nå skal gjøres i resten av landet også. Mer helårsturisme og færre aktører.

– Denne jobben er stort sett gjort i Møre og Romsdal, sier Audun Pettersen.

– Hva skal til for at Møre og Romsdal skal beholde den posisjonen man har?

– Fortsett det arbeidet som gjøres i dag. Vær markedsorientert, samarbeid og lytt til kunden, sier Audun Pettersen.

Sats på det norske markedet

Classic Norway er en av aktørene i Møre og Romsdal som ser resultater av samarbeid og satsing i turistnæringen. Veksten i fjor var på 6 prosent. Hittil i år er veksten nesten 10 prosent ammmenlignet med de tre første månedene i fjor.

Erik Berg

Erik Berg i Classic Norway sier det må satses på helårsturisme.

Foto: NRK

Styreleder Erik Berg i Classic Norway mener mer bevisst satsing de siste årene på det norske markedet har gitt gode resultater.

– Den generelle turistsesongen i Norge er bare juni, juli og august, og det er det umulig å leve av. Vårt hovedmarked er det norske markedet, som bedrifter, organisasjoner og konferanser. Møre og Romsdal appellerer til en større gruppe enn for eksempel Hedmark, Oppland og andre innlandsdestinasjoner som sliter litt, sier Berg.

Mye gjenstår

Skal turistnæringen i Møre og Romsdal fortsette å ligge i forkant, gjelder det for aktørene å holde et høyt kvalitetsnivå.

– Vi har kommet godt i gang før turistsesongen og har hatt en knall start på året, sier Tom Tøsse i i reiselivsselskapet 62 grader Nord.

Likevel er det mye som gjenstår før sommeren:

– Kai anlegget må være representabelt, alt utstyret skal virke, så det er enda mye å gjøre før vi er klar, sier Tom Tøsse.

Siste video/lyd

Kristiansund får no sin første matbutikk for lokal mat - sentralt plassert midt i byen.
Trøndelagsfylka ønskjer nordmøringane velkomen til det nye storfylket sitt.
Men fylkestoppane i Nord- og Sør-Trøndelag seier at Nordmøre kjem seint inn i prosessen, og at trønderane har lite å tilby.
For to veker sidan fekk 42-år gamle Kathrin Kobbevik vite at ho har uhelbredeleg lungekreft. No kjempar trebarnsmora for at lungekreftpasientar skal få ta ibruk ei ny type behandling. Men behandlinga er svært kostbar, og mandag avgjer styresmakene om sjukehusa skal tilby den nye medisinen.