Denne uka presenterer Havforskingsinstituttet i Bergen vinneren av skipsbyggingskontrakten. Skipet har en prislapp på 1,4 milliarder kroner.
– Vi hadde glemt å sette riktig prosjektnummer utenpå konvolutten. Dermed var vi ute av konkurransen, sier Kjersti Kleven til Teknisk Ukeblad.
- Les også:
Kjersti Kleven er leder ved skipsverftet Kleven i Ulstein, og styreleder i Norsk Industri. Hun mener det finnes en rekke skrekkeksempler på vurdan anbud fra verft blir avvist, ikke på grunn av teknologi og pris, men på grunn av formalia.
– Vi tåler å tape kontrakter på grunn av pris og teknologi, men ikke på formalia og bagateller. Det er en grusom sløsing med offentlige midler. Jeg nekter å tro at innkjøp av penner og forskningsskip skal gå gjennom samme anbudsprosedyrer. Jeg tviler på at EØS-reglene for anskaffelser er hensiktsmessig for kontrakter på forskningsskip, sier Kleven ifølge Teknisk Ukeblad.
- Les også:
- Les også:
Rederisjef i Havforskingsinstituttet, Per Wilhelm Nieuwejaar, er enig med Kleven. Han forklarer at de har sjekket alle regler med ESA. Både egne og eksterne juridiske eksperter har vært invorlvert for å sikre at reglene tolkes riktig.
Han mener likevel at også verftene har et ansvar for å følge reglene.
– Vi hadde informasjonsmøter i forkant og gikk gjennom alle formelle krav. Det skulle være fullt mulig å følge, sier Nieuwejaar til Teknisk Ukeblad.
Skipet som skal bygges er et avansert og isgående forskingsskip. Så langt har det ikke vært noen av verftene som har klart å levere tilbud som er innenfor regelverket. Det har vært formelle feil ved alle anbud. Avgjørelsen om hvem som skulle få kontrakten skulle ha vært tatt i sommer, men er utsatt.
Ifølge Teknisk Ukeblad reiste et verft til Bergen ens ærend, og leverte anbud i tre ringpermer som lå i en bag. Dette anbudet ble avvist fordi det ikke ble levert i lukket konvolutt.
Skipsverftsgruppen Vard skal ha fått sitt anbudsforslag avvist fordi de ikke leverte korrekt dokumentasjon for bankgarantier, ifølge Teknisk Ukeblad.
Statssekretær Eirik Lae Solberg i Nærings- og fiskeridepartementet vil nå ta opp denne problematikken.
– Vi politikere skal gjøre hverdagen enklere for bedrifter og folk. Jeg har notert skrekkhistoriene fra anbudsprosessen for isgående forskningsfartøy. Vi kan ikke ha en situasjon der tilbud blir sendt i retur på grunn av manglede prosjektnummer på forsiden av en konvolutt, sier Lae Solberg.