Hopp til innhold

– Dette er fullstendig hull i hodet

– Det er fullstendig hull i hodet at vi må møte opp på fergen med titusenvis av kroner for å fylle på disse verdikortene, sier regionsjef Stein Arve Waagan i transportselskapet DSV Road.

Stein Arve Waagan

Regionsjef Stein Arve Waagan kjøpte fergekort for over 70.000 kroner da NRK ble med han på fergen mandag formiddag.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Transportselskapet DSV Road har ca. 80 biler til rådighet i region Midt-Norge. Naturlig nok har selskapet ofte behov for å nytte seg av fergetilbudet i fylket, og da er det verdikort som gjelder.

Det er bare ett problem – hyppig fergebruk krever stadige påfyllinger av verdikortene. Tidligere kunne transportselskapet lade kortene via bankfaktura, men i dag må man fysisk møte opp på fergen for å gjennomføre betalingen.

Da NRK ble med regionsjef Stein Arve Waagans i transportselskapet DSV Road for å fylle på dagens bunke med verdikort, kom summen opp i over 70.000 kroner.

Bedre før i tiden

– Det er fullstendig hull i hodet at vi må møte opp på fergen for å fylle på disse verdikortene! Hele prosessen er veldig tidkrevende og administrativt innviklet, sier Waagan.

Han mener løsningen må bli å gå tilbake til ordningen med påfylling via faktura i banken. I dag er dette mulig med et såkalt «storbrukerkort», men dette gir bare 30 prosent rabatt.

– Vi er avhengige av å kunne bruke de gamle verdikortene som gir 50 prosent rabatt. For oss utgjør dette 100.000 kroner i forskjell per måned, sier Waagan.

Saken fortsetter under bildet

Fergekort - Stein Arve Waagan

Her fyller Stein Arve Waagan på seks verdikort til en verdi av over 70.000 kroner.

Foto: Ole-Ottar Høgstavoll / NRK

Løsningen er nær

Denne saken er uansett ikke ny. Regionsjefen opplyser at både fylke, samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet har blitt gjort oppmerksomme på problemet, uten å jobbe for å finne en løsning.

Til NRK sier rådgiver Marte Sørø i Statens vegvesen region midt at en løsning er nært forestående.

– I det neste fergeanbudet vil det bli krevd en webløsning, som gjør at alle verdikort vil kunne fylles på via internett. Det første anbudet som har denne løsningen innbakt er sambandet Volda-Folkestad-Lauvstad, og det er ventet at dette vil komme på plass innen 1. juli 2013, sier Sørø.

Fra og med 1. januar 2014 vil det flere anbud med denne løsningen tre i kraft – dersom aktørene som tilbyr webløsningen vinner disse anbudene.

Denne løsningen har likevel én hake. For å kunne nytte seg av denne løsningen, må en aktivere kortene sine ved å bruke de én gang ved en ferge som er driftet av Norled.

Saken fortsetter under bildet

Fergekort

Svært mange transportører nytter seg av fergetilbudet i fylket.

Foto: Ole-Ottar Høgstavoll / NRK

Ekstraservice

– Hvorfor kunne dere ikke bare fortsatt med å tilby direkte bankbetaling for 50 prosent-kortene, slik dere gjør med dem som gir 30 prosent rabatt?

– Vi har nok aldri tilbydd denne formen for betaling når det gjelder 50 prosent-kortene.

– Grunnen til at transportselskapene tidligere kunne gjøre dette, bunner nok i at de har hatt tilgang på ekstraservice hos fergeadministrasjonen i Molde. Denne forsvant da selskapet omstrukturerte seg for en tid tilbake.