Det er noen år siden et drosjeløyve var et gullkantet papir. Nå blir det stadig færre aktive drosjeløyve i fylket fordi kjøregrunnlaget har blitt borte i mange utkanter.
Flere løyve på is
Lederen i Taxiforbundet i Møre og Romsdal, Per-Morten Bjørlykke, forteller at det er 200 drosjeløyve og 95 reserveløyve i bruk i Møre og Romsdal, men 17 løyve er nå lagt på is. Han advarer mot at flere distrikt kan miste eller få svekket drosjetilbudet.
– Pirattaxier og andre aktører er på veien og spiser stadig mer av markedet og vi blir sårbare, sier taxisjefen.
- Les også:
Går ikke rundt lenger
– Det er ikke til å stikke under en stol at flere drosjeeiere ikke lenger får det til å gå rundt økonomisk, sier Jan Eirik Søraas i Samferdselsavdelingen i fylkeskommunen.
Dette gjelder særlig i distriktene. Mange taxieiere har mistet pasienttransporten og det merkes. Nå kommer de negative ettervirkningene ved at mange løyve legges på is i utkantene. Da blir det mindre kapasitet og kanskje kommer ikke drosja lenger. Søraas forteller også at det er et problem å få nye søkere til løyver som blir ledige.
Det er fortsatt 200 drosjeløyve i Møre og Romsdal, men stadig flere lar være å fornye det. Samferdselsavdelingen jobber for å prøve å dekke opp tapet av kjøregrunnlag med Fram Flexx tilbudet, servicetransport og andre tilbud.
- Les også:
Frykter frislipp
Selv om ikke Über-tjenesten har kommet til Møre og Romsdal enda, frykter taxinæringen et frislipp i bransjen.
Per-Morten Bjørlykke sier også at blir mindre og mindre lønnsomt så lenge priatdrosjevirksomheten får fortsette både i by og bygd.