Samferdselsprosjektet har blitt kalt landets dyreste og har vært omstridt fra første stund. Nå blir det kostbart også for de som bor der.
– 7000 kroner. Det er mer enn jeg betaler i huslån. Det går jo ikke. Jeg kan ikke gjøre det med huslån og bensinprisene som er i dag. Det går ikke for min del, sier Kathinka Longva Tomren.
For hver gang hun skal passere bommen, må hun betale 175 kroner. Først etter 40 passeringer er det gratis resten av måneden. Det viser prislisten som nylig ble lagt ut.
Trekker frem distriktspolitikken
I 2019 flyttet Tomren og den 12 år gamle sønnen Tristan tilbake til stedet hun har tilbrakt store deler av barndommen, Lepsøya utenfor Ålesund.
I to år var de avhengige av ferge for å komme seg til fastlandet på jobb og skole. Men på slutten av fjoråret kom den lenge planlagte Nordøyvegen. Hun visste at dette ble et dyrt prosjekt, men trodde ikke det skulle bli så mye dyrere enn å ta ferga.
– Man har hørt om mye forskjellig, 160 kroner og så videre. Men i og med at fergeprisene har gått ned, lever man i den troen at det skal samsvare. Du skal jo fortsatt over fjorden. Så om du tar ferge koster det 50 kroner, og tar du bilen koster det 200 kroner. Det er stor forskjell, sier hun.
Fra september starter innkrevingen av bompenger.
– Landkrabber som styrer samferdselspolitikken
Fylkespolitikerne har forsøkt å få ned bompengeprisen uten å lykkes. Siden fergebillettene har blitt billigere, prøvde de å få Samferdselsdepartementet med på at også bompengeprisen skulle ned. Det gikk de ikke med på.
– Det er muligens for mange landkrabber som styrer samferdselspolitikken på Stortinget. Det er en fryktelig dårlig distriktspolitikk.
Det sier Kristin Sørheim (Sp), leder for samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune. Hun forstår ikke tankegangen til regjeringen.
– Det er det eneste øysamfunnet i hele Norge, tror jeg, som nå blir rammet økonomisk av at Stortinget har denne fergetakst-reformen, sier Sørheim.
Hun håper nå at forslaget fra Frank Sve og Morten Stordalen i Fremskrittspartiet om å kutte i bomprisene slår gjennom. Den foreløpige datoen for når det skal behandles i Stortinget er 30. mai.
– Ingen logisk kobling
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier bompengeprisene er fylkeskommunen sitt ansvar, og at staten i utgangspunktet ikke håndterer satsen på bompenger i dette prosjektet.
– Koblingen man forsøker å gjøre mellom fergepriser og bompengesatser – der er det ingen logisk kobling. Så det må være andre gode grunner til at prosjektet er fremmet, enn at det skal være samme pris som fergene i sin tid hadde, sier Nygård.
Når det gjelder uttalelsen om at det er landkrabber som styrer samferdselspolitikken på Stortinget, sier han at har bodd ved kysten hele sitt liv – og at det er en misforståelse at det ikke finnes ferger andre steder i landet.
– Men poenget her er at man har gjort en lokalpolitisk vurdering om at det er riktig å ha fastlandsforbindelse, og da må man også ta den lokalpolitiske belastninga ved å velge å ha en finansiering av det – som bompenger faktisk innebærer, sier han.
– Det er her vi vil bli
Kathinka Longva Tomren har alltid har visst at de må betale for å komme seg til fastlandet, men er overrasket over prisnivået.
– Man vil jo at folk skal kunne bo på øyer og i distriktet, uten at straffa er at du skal betale deg i hjel, sier Longva Tomren.
Etter å ha totalrenovert barndomshjemmet, hadde hun sett for seg å bli værende. Nå er hun usikker på om hun og sønnen må pakke flyttelasset på nytt.
– Det er fullt mulig at det blir alternativet, at vi er nødt til å flytte, siden vi er avhengige av å reise til fastlandet så ofte, sier Tomren.