Hvert år får direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa klager fra folk som har blitt svindlet eller lurt. Det er det mulig å unngå med enkle forholdsregler.
Sjekk grundig
Wiik sier det viktigste er å gjøre grundige forundersøkelser.
– Det første er å orientere deg om reisemålet, hvilke regler som gjelder der og hvilke aktører som er på stedet, forklarer direktøren. Vær dyktig på nettet og sjekk de aktørene som er der. De som er kjente er opptatt av ikke å få et dårlig rykte, så det kan være fornuftig å bruke noen som har referanser, sier Wiik.
De vanlige fellene
Mange som bruker useriøse aktører kan oppleve at de ikke får den boligen og den innkvarteringen de har bestilt og betalt for eller at de får en helt annen beliggenhet enn de var forespeilet.
– På Mallorca har svindlere lagt ut bilder av helt andre leiligheter enn de disponerer for å lokke kunder, sier Wiik. Men det groveste er at folk blir lurt og ikke finner noen plass å bo i det hele tatt.
Slike "feilkjøp" dekkes ikke av reiseforsikringene.
- Les også:
Betal med kort
Forbruker Europa anbefaler alle å bruke kort for å betale feriehusbestillinger. Skulle noe skje, er det innebygd forsikring i mange av kredittkortene og da kan et krav reises mot kortutstederen, Det er også bedre å betale med et debetkort enn å føre over til en konto ifølge Ragnar Wiik.
– Bruker du kort, er det helt avgjørende for å eleminere risikoen for svindel, sier direktøren i Forbruker Europa.
- Les også: