Hopp til innhold

Må bli en felles kampsak

Stad skipstunnel må bli en felles kampsak for de fire vestlandsfylkene gjennom Vestlandsrådet, mener fylkesordføreren.

Jon Aasen

Fylkesordfører i Møre og Romsdal, Jon Aasen (Ap) vil løfte frem Stad skipstunnel som felles kampsak gjennom Vestlandsrådet.

Foto: Frode Berg / NRK

De fire vestlandsfylkene må løfte frem Stad Skisptunnel som felles kampsak gjennom Vestlandsrådet. Det sier fylkesordfører Jon Aasen (Ap) etter møtet med kyst- og fiskeriministeren i dag.

Les også:

Statsråden har nå bedt om nok en runde med utredning av skipstunnelen gjennom Stadlandet.

– Stad skipstunnel er en nasjonal sak, og det er vårt ansvar å løfte saken opp på et nasjonalt debatt- nivå. Det har vi slitt med å få til, men det er helt avgjørende for å få saken videre, sier Aasen.

– Men hva er nøkkelen for å få gjøre det til en nasjonal sak?

Vi må ha et større politisk nedslagsfelt. I farten klarer jeg ikke å se et større nedslagsfelt enn Vestlandsrådet. Det har vist seg å være en veldig god organisasjon for å løfte frem felles prosjekter på Vestlandet, sier Aasen.

Stad skipstunnel, Kjødepollen - illustrasjon

ILLUSTRASJON: Slik er det tenkt at Stad skipstunnel skal bli.

Foto: NORDWEST3D

Trenger gode argument

Det vakte sterke reaksjoner langs kysten av Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane da kystministeren ga beskjed om at Stad skipstunnel skulle utredes enda en gang.

Dette er den 18. utredningen og det har sådd tvil om hvorvidt kystministeren egentlig ønsker en fremtidig skipstunnel.

Men Aasen tror kystministeren trenger argumenter som kan overbevise internt i regjeringa og i Arbeiderpartiet.

– Da snakker vi om en argumentasjon som ikke går på store containerskip. Fiskeriministeren var veldig tydelig på at vi må bruke det som folk flest oppfatter som gode argument.

Aasen legger videre til at:

– Det er hurtiggående båter som frakter varer, det er i reiselivssammenheng, arbeidsmarkedsområdet og flytte transport fra vei sjø. Fiskeriministeren var tydelig på at hvis ikke Stad Skisptunnel kan dokumentere å være god på dette, da er det få grunner til å bygge den, avslutter Aasen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL