Thor Westergaard Bjørlo snakker engasjert om hvorfor han fortsetter å kjempe for lyntog i Møre og Romsdal. Sekretæren i Lyntogforum i Møre og Romsdal har en stor dag foran seg når det skal arrangeres seminar om lyntog i hjembyen Ålesund.
Absolutt mulig å få til
Han er vant til kritiske spørsmål og vet å parere. For mange europeere er lyntog en del av hverdagen uten at de går rundt å tenker på det, sier Bjørlo. Han haster med å legge til at de siste som har fått del i denne hverdagen er folk i Marokkko. Da bør det kunne gå i et land som Norge også, mener han.
– Den enkle tilbakemeldingen er at vi her i landet flyr ti ganger mere enn andre europeere og vi kjører mere bil enn dem også, forteller Bjørlo. Vi har også langt bedre fjell å bygge på og i, derfor ligger alt til godt til rette her .
Thor Wetergaard Bjørlo sier det er ny driv i arbeidet for lyntog i Møre og Romsdal.
Foto: Leiv-Erik Bondevik / NRKTilbake for fullt
Det er «ny driv» hos entusiasten. Det var en poisitiv holdning til lyntog til 2009, men så kom det et tilbakeslag i 2011 og 2012, men nå er god driv gjen, sier Bjørlo. Onsdag har forumet invitert til seminar i Ålesund og her møtes en rekke entusiaster. Han har fått med seg Stein Lier Hansen i Norsk Industri, nestleder Ola Elvestuen i Venstre og lokale størrelser som professor Ola Grytten, Knut Flakk i Flakkgruppen, Mona Mjelva fra Geiranger og hotell-gründeren Knut Slinning, pluss Rolf Fiskerstrand fra Fiskerstrand Verft i Sula.
– Felles er at alle tror dette er mulig. Når vi ser hvor fort det gikk å få bygd Tresfjordbrua i Vestnes etter at vedtaket ble gjort, er vi optimister. Nå tar flere parti lyntog inn i programmene sine og da kan det plustelig begynne å skje noe gjen, tror Bjørlo.
Etter at et vedtak er på plass, må vi rekne med 7-10 års byggetid. Derfor har jeg gode sjanser for å få oppleve det, sier Lyntogforum-sekretæren.
Se også :