NRK Meny
Normal

Lukt, lyd og lys får deg til å kjøpe mer

En ny doktorgradsstudie fra Sverige slår fast at atmosfæren i en butikk påvirker hvor ofte kunder tar på ting, hvor mye de kjøper og hvor lang tid de tilbringer i butikken.

Illustrasjonsfoto

Atmosfæren i butikken påvirker hvor ofte du tar på ting, hvor lang tid du bruker i butikken, og hvor mye du kjøper.

Foto: Arnd Wiegmann / Reuters

På Amfi Moa i Ålesund er julehandelen i full gang. Mennesker av alle typer, høye og lave, tynne og tjukke, unge og gamle, stresser rundt for å få i hus årets julegaver. Noen bærer på nærmere ti poser, og en dame i rulletrappen har tre pakker med gavepapir stikkende opp av handlenettene.

Amfi Moa er Nordvestlandets største kjøpesenter med 170 butikker, som har forskjellige atmosfærer og opplevelser for kundene som titter innom.

I noen butikker er det overflod av varer, litt rotete og store plakater med «elleville» tilbud. Fargene er mange, og varene varierte. Andre butikker går for den minimalistiske stilen, med nøye utvalgte farger og trendy dekor.

I en av de minimalistiske butikkene, Dale Trend, står Carina Lødøen bak kassen. For henne er det viktig at butikken er ryddig.

– Butikken vår er åpen, og enkel å finne frem i. I tillegg har vi godt arbeidsmiljø, og det tror jeg skaper bra atmosfære her, forteller hun.

Carina Lødøen

For Carina er det viktig at kundene i butikken har det bra, og at butikken er innbydende.

Foto: Camilla Hjelmeseth / NRK

Lukt, lyd og lys

Atmosfære i butikker, og hvordan den påvirker har Miralem Helmefalk skrevet doktorgrad om. Han fant ut hvis atmosfæren var riktig ville kundene tilbringe mer tid i butikken, ta på flere varer, og naturligvis kjøpe mer.

– Jeg har lenge vært interessert i hva som får folk til å tilbringe tid i butikker, og har kommet frem til at det må være en overensstemmelse. Stilen og omgivelsene må passe sammen i butikken og skape en helhet, sier Helmefalk.

Forsøkene ble lagt til lysavdelingen på IKEA, hvor han observerte kundene i forskjellige atmosfærer. Han testet blant annet forskjellige gardiner, planter, lyssettinger, bakgrunnslyder og dufter.

– Til slutt skaper man en multisensorisk opplevelse, forklarer Helmefalk.

Kundene tok på varer oftere, tilbrakte lenger tid i avdelingen og kjøpte mer. De ble først observert i butikken, og etterpå bedt om å svare på spørsmål om hvilke følelser de fikk.

– Jeg har gjort eksperimentet i et butikkmiljø, fordi et labratorium ikke viser hvordan det ville vært på ekte, sier Helmefalk.

Kundeservice er viktig

Tilbake på Amfi Moa kjøpesenter er julestresset en realitet, og de som står bak kassa kan se langt etter en rolig dag på jobb.

– Kundebehandling er også veldig viktig, sier Carina Lødøen fra bak disken på Dale Trend.

En kollega av henne flytter en svart parfymeboks en halv centimeter til siden, og vrir på en sko. Det er ingen tvil om at denne butikken har et bestemt konsept, som er gjennomført i hele butikken.

Kundene på kjøpesenteret fremhever kundeservice som viktigst. Noen sier at de ikke blir påvirket av atmosfæren mens de stresser forbi, mens andre innrømmer at de blir påvirket ubevisst.

Jeg blir påvirket til å kjøpe mer om det er god atmosfære i butikken. God kundeservice har mye å si.

Biravina
Biravina
Foto: Camilla Hjelmeseth / NRK

Det må være lett å finne fram i butikken, og god kundeservice. Jeg tror absolutt atmosfæren kan få oss til å kjøpe mer enn planlagt.

Jørgen Steinsvik
Jørgen Steinsvik
Foto: Camilla Hjelmeseth / NRK

Julemusikk og mye fint å se på får meg til å kjøpe mer, det må jeg bare innrømme. Bra service er det viktigste, men pynten har også mye å si.

Torild Eik Hatlehol
Torild Eik Hatlehol
Foto: Camilla Hjelmeseth / NRK