Nå når det har vært ekstrem fjære, er sjøbunnen på bare 5-6 meter dybde, og gjør at fare for grunnstøtning er stor.
- Lepsøyrevet er et trangt og grunnt farvann og det gjør at det er svært vanskeig å seile der ute med stor båt, sier distriktssjef i Kystverket Harald Tronstad.
I går grunnstøtte hurtigruteskipet «Kong Harald» på lepsøyrevet.
Skal graves flere meter
I sommer starter arbeidet med å gjøre Lepsøyrevet sikrere mot grunnstøtting.
En strekning på 1,8 kilometer skal utdypes ned til 11 meter. Det har tatt hele 30 år, før planene endeleg blir iverksatt .
- Det har nok tatt lant tid å planlegge prosjektet, men nå kommer det heldigvis, sier Tronstad.
Merker opp
At «Kong Harald» grunnstøtte i området er en svært alvorlig hendelse, sier Tronstad.
- Det er en hendelse vi ikke vil at skal skje, fordi konsekvensene kan bli ganske store. I tilegg til at vi nå gjør lepsøyrevet dypere, skal vi også merke opp mye mer der ute i fremtiden, sier Tronstad.
Koster 100 millioner
Rundt 100 millioner kroner vil bli brukt på arbeidet, som skal være ferdig på senvinteren neste år.
- Når man går fra 5-6 meter og ned til 11 meter, så får man en mye bedre karing. Da får vi håpe at det blir såpass romslig at hurtigruta klarer å håndtere lepsøyrevet, sier Tronstad.