1. januar ble den operative lostjenesten en egen driftsenhet. Den nye enheten har fått navnet Kystverket Lostjenesten og blir ledet av en losdirektør.
– Vi har tatt med alle losene og organisert de i en egen avdeling. De ansatte har fått en annen form for styringslinje, sier konstituert losdirektør, John Evensen.
For de ansatte blir det nå en kortere vei til faglig og administrativ leder, i og med at regionleddet utgår.
Ifølge kystdirektør Kirsti Slotsvik fører den nye ordningen til enklere struktur og færre sjefer. Fredag ble de nye endringene markert med kake og taler i lokalene i Ålesund.
– Billigere for rederiene
Det har fra 01.01.2015 blitt endringer i losplikten og en ny farledsbevisordning som vil øke muligheten for å seile uten los.
Før denne datoen har det vært ulik behandling ut ifra hvor man befinner seg geografisk, men nå vil oppgaver løses mer likt over hele landet, ifølge ledelsen i Kystverket.
– Det vi håper er at de sjøfarende ikke skal merke at de passerer en administrativ grense lags norskekysten, sier Slotsvik.
Les også:
– Som kaptein kan du gå opp til en prøve å vise at selv om du har en båt som krever at du har los, så kan du nå føre den alene. Næringen vil ha sjeldnere behov for å bestille los. De kan bruke sin egen kompetanse og det vil bli billigere for rederiene, sier Slotsvik.
Hun legger til at cruisenæringa, oljetanker og store båter med farlig gods fortsatt er lospliktige.
Må flytte
Endringene har blitt mottatt forskjellig blant de ansatte og for enkelte fører organisasjonsendringene til omplasseringer.
– Langs vestlandskysten er det større behov for los enn i Oslofjorden og det er en del som har vært i Haugesund, som nå må til Ålesund. Det blir omplasseringer, men de får beholde jobbene, sier Slotsvik.
– Stort sett opplever jeg at de ansatte ser frem til de nye endringene, sier Evensen.