NRK Meny
Normal

Kunde fikk kontant-sjokk av tom minibank

Øystein Bjørlo skulle ta ut kontanter i banken onsdag. Men det gikk ikke.

Tom for penger i banken

Denne lappen møtte Øystein Bjørli da han skulle ta ut penger onsdag.

Foto: Øystein Bjørli

Klokka 13.25 onsdag skulle Øystein Bjørlo ta ut kontanter i Sparebanken Møre i Ålesund.

– Jeg tenkte jeg for en gangs skyld skulle ta ut penger i åpningstiden til banken for å slippe gebyr, forteller han.

Men det gikk ikke. På minibanken var det hengt opp lapp om at de var tom for kontanter.

– Da gikk jeg inn til automaten som de har inne, men det var samme plakat der. Da jeg spurte i skranken sa de at de fikk inn penger før om flere dager, sier Bjorlo.

I skranken ble han informert om at han kunne ta ut kontanter på kjøpesenteret over gata.

– Dette er idiotisk. Skal man bruke en annen bank må man betale gebyr. Dette er en prinsippsak, sier han.

Endte med å ta ut i kiosk

Bjørlo har aldri opplevd at en bank har gått tom for kontanter og ikke får inn før etter to dager.

– Jeg trodde jo at det kom til å skje da de la ned Norges Bank sin filial her i byen, og nå er det skjedd, sier Bjørlo.

Bjørlo trengte kontanter men ville ikke betale gebyrene ved å ta ut penger i en annen minibank.

– Derfor gikk eg på en kiosk og tok ut penger ved å kjøpe noen drops, da fikk jeg hvertfall noe for pengene, sier han.

Banken beklager

Sparebanken Møre synes det er beklagelig at de gikk tom for penger i de to minibankene i Kipervika i Ålesund sentrum.

Tone Skotheim Gjerdsbakk

Informasjonssjef i Sparebanken Møre sier at de vil prøve å fylle på penger så snart det lar seg gjøre.

Foto: Sparebanken Møre

– Vi prøver jo hele tiden å ta høyde for hvor stort behovet for kontanter er. Dette er minibanker med veldig stor pågang og de fylles jevnlig. Det som har skjedd nå er at langhelga traff uheldig med fylling, og kombinert med ekstraordinær pågang så ble resultatet at vi gikk tom denne gangen, sier informasjonssjef i Sparebanken Møre, Tone Skotheim Gjerdsbakk.

Hun sier det heldigvis er sjelden det skjer og at de nå vil prøve å rette problemet så fort som mulig.

– Vi er opptatt av å levere tjenester med kvalitet og derfor håper vi å ordne dette så raskt som mulig, sier hun.