NRK Meny
Normal

Krangler om tunnelduk - ingen vil betale

Hverken Statens vegvesen eller entreprenøren NCC vil betale for de gjentatte reparasjonene av Freifjordtunnelen. Nå går saken til konfliktrådet.

Freifjordtunnelen

LAPPET SAMMEN: Tunnelduken i Freifjordtunnelen har måtte blitt lappet sammen gang på gang. Nå går saken om hvem som skal ta regningen i fremtiden til konfliktrådet.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

  • Desember 2010: Rehabiliteringen av Freifjordtunnelen er over. Det feires med konfekt.
  • Et år senere: Det oppstår problemer med tunnelduken som skal holde tunnelen tør og sikker.

Og siden den gang har problemene i Freifjordtunnelen fortsatt. Tunnelduken har måtte blitt lappet sammen gang på gang, og på gang.

– Den har ikke tilstrekkelig tetthet. Det renner gjennom den enkelte steder, og spesielt der det er festningspunkter. Da får vi lekkasjevann i veibanen, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Steinar Johansen.

Dyr duk

NCC - Freifjordtunnelen

ENTREPRENØR: Det er NCC som har reparert tunnelduken frem til nå.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Frem til i dag er det entreprenøren NCC som har reparert tunnelen og tatt de påfølgende kostnadene.

Nå har imidlertid reklamasjonstiden gått ut, og Vegvesenet har valgt å ta saken til konfliktrådet. De ønsker ikke å bli sittende alene med utgiftene for mulige reparasjoner i fremtiden.

– Det er snakk om betydelige summer, og hvis duken må skiftes er det snakk om flere titalls, kanskje flere hundre, millioner kroner, forteller Johansen.

Konfliktrådet

Steinar Johansen, Statens Vegvesen

PROSJEKTLEDER: Steinar Johansen i Statens vegvesen vil ikke ende opp med hele regningen på egen hånd.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Flere eksperter har utført tester på duken, men hverken de eller partene i saken er enig om årsaken til problemet, og hvem som egentlig har skylden for det hele.

Derfor skal saken nå opp i konfliktrådet, der det skal forhandles frem en løsning.

– Først må man avgjøre om duken tilfredsstiller den kvaliteten som er beskrevet, og det må først avklares mellom partene. Deretter er det ansvarsforholdet. Det kan bli en deling, og forskjellige utfall av det, mener prosjektleder Johansen.