Det er arbeidet med ekstern kvalitetssikring, vurdering av bompengeløsninger og finansiering av økning i kostnadsoverslaget som i sum har krevd lenger tid enn forventet våren 2011.
Bompenger
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa bekreftet på sin befaring langs E136 onsdag 8. juni at staten tar halvparten av økningen i kostnadsoverslaget.
- Den andre halvparten skal finansieres med bompenger, og det er ønske om fritak på Vågstranda og vurdering av bomløsninger rundt Tresfjorden som krever mer behandling i Samferdselsdepartementet før bompengeproposisjonen kan oversendes Stortinget, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.
Koster 200 millioner mer
Kostnadsoverslaget er nå på ca. 1,2 milliarder kroner. Noe som er 200 millioner kroner over det som er lagt til grunn i Statens vegvesens handlingsprogram for perioden 2010-13.
Endelig kostnadsoverslag og kostnadsramme for prosjektet vil bli fastlagt gjennom framlegging av bompengeproposisjonen.
- Økningen i kostnadsoverslaget kommer i hovedsak fra mer krevende fundamenterings- forhold enn tidligere antatt for Tresfjordbrua og sjøfyllinga i Tresfjorden, samt endret tunneltverrsnitt og lengre tunnel for Vågstrandstunnelen, sier Brudeseth.