Lang ventetid truer sykkelsommeren

En rekordstor etterspørsel kan føre til at butikker kan gå tom for sykler. I fjor ble det solgt nærmere en halv million sykler. Syklistenes Landsforening ber nå folk å ta godt vare på sykkelen de allerede har.

Sykkelen er solgt.

Lapper med «Solgt» og «Reservert» pryder syklene i sportsbutikkene.

Foto: Jan Erik Finsæther / NRK

I sportsbutikken er tobarnsfaren Karsten Gefle på leting etter en ny sykkel. Han ønsker å kvitte seg med en av familiens biler. Nå ser han etter en ny elektrisk sykkel som kan fungere som fremkomstmiddel.

– Med en sykkelvogn bak får jeg levert ungene i barnehagen og trenger heller ikke bekymre meg for å lete etter parkeringsplass i sentrum. I tillegg er det et miljøvennlig valg, sier han.

Siden den forrige elsykkelen ble stjålet i fjor, har Karsten ventet veldig lenge på at modellen han vil ha skal komme i butikk.

Karsten Gefle med sin nye sykkel.

Det kan være en dyr investering, men for Karsten er det et grønt valg der han velger bort en bil i fordel for en elsykkel.

Foto: Jan Erik Finsæther / NRK

Lang ventetid

En anstrengt smittesituasjon i flere byer fører til at mange unngår kollektivtrafikken og finner frem sykkelen.

Nå melder bransjen at det kan bli mangel på nye sykler i Norge. Det er spesielt lang ventetid på enkelte deler, som girsystemer og andre smådeler som er produsert hovedsakelig i Asia.

Hos Intersport i Ålesund sklir skisesongen raskt over til sykkelsesong. Etterspørselen etter nye sykler har allerede meldt seg, både etter elektriske og vanlige sykler. Mye er solgt allerede.

Daglig leder, Kai Magne Kjersem, var tidlig ute med bestillingene i fjor og ser derfor ikke helt svart på situasjonen.

– Å få tak i bestemte deler kan være utfordrende. Noen modeller som ble bestilt i fjor kommer ikke før i oktober i år, sier Kjersem.

Daglig leder i Intersport Ålesund, Kai Magne Kjersem, med en toppmodell av en el-sykkel til kr 99999,-. Denne ble nettopp solgt.

Daglig leder i Intersport Ålesund, Kai Magne Kjersem, med en toppmodell av en elsykkel. Denne ble nettopp solgt.

Foto: Jan Erik Finsæther / NRK

Pandemien har skylda

Ifølge Syklistenes Landsforening ble det salgsrekord av sykler i fjor sommer. Nærmere en halv million sykler ble solgt i Norge i løpet av 2020. Sykler til transport og opplevelser var spesielt populære. Salget av elsykler økte med 50 prosent fra 2019.

Så mange som tre av fire nordmenn har tilgang på sykkel, viser en landsdekkende undersøkelse gjort av foreningen.

Om du derimot har behov for en ny sykkel før årets sommerferie, må du være tidlig ute. Mangelen på fraktcontainere og høy etterspørsel har ført til at sykkelbransjen ikke klarer å levere nok.

Les også: Regjeringens eget anslag: «Tidenes sykkelsatsing» gir nesten null økning i sykkelbruk

– Kjøp brukt eller fiks din gamle

Morgan Andersson, Generalsekretær, Syklistenes LAndsforening.

Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Foto: Haavard Ronaes Lagesen / Syklistenes Landsforening

Syklistenes Landsforening ber nå folk å ta godt vare på sykkelen de allerede har.

Heldigvis er det bare litt stell og omtanke som trengs før tohjulingen er klar for en ny sesong, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

I tillegg til det vedlikeholdet folk kan gjøre selv, anbefaler han sykkeleiere å oppsøke et sykkelverksted for å få gjort øvrig vedlikehold og nødvendige reparasjoner

Oppfordringen til å reise mindre kollektivt og heller benytte sykkelen ble tatt på alvor av den norske befolkningen. «Sykkel» var det nest mest brukte søkeordet på Finn i fjor. Det forteller Andersson at bruktsykler er i vinden som aldri før.

Sykling gir jo smittefri transport. Og ønsket om både å komme seg ut og å unngå kollektivtransport under pandemien, har gitt stort etterspørsel etter sykler globalt, sier Andersson.

Han oppfordrer folk til å kjøpe brukt.

Karsten Gefle tester sin nye el-sykkel.

Karsten Gefle er godt fornøyd med å være tidlig ute med ny sykkel.

Foto: Jan Erik Finsæther / NRK