Flere store vegprosjekt kjemper om å komme gjennom nåløyet når fylkestinget i Møre og Romsdal skal ta stilling til Nasjonal Transportplan.
Enorme summer
Det er snakk om enorme summer, og det er mange om beinet. Forkjemperne vet at det gjelder å vinne fylkestingets gunst.
Lederen i samferdselsutvalget, Oddbjørn Vatne (Sp), er opptatt av at alle skal komme til orde på lik linje.
– Ja, jeg lytter med åpent sinn. Her kan komme fram ting som jeg ikke har tenkt så godt på før, sier han.
Ringrev
En gammel ringrev var på plass for å snakke varmt for et prosjekt som han har stor tro på. Magne Skudal har lang fartstid fra næringsliv, politikk og organisasjonsvirksomhet. Emnet er Hafast, en planlagt kryssing av Storfjorden mellom Hareid og Sula.
Men Skudal må argumentere godt for hans prosjekt konkurrerer med Fefast der fastlandsforbindelsen er lagt lenger inn i fjorden.
De som kjemper for Fefast kan skilte med kortere reisetid, men Skudal er sterk i troen.
– Ja, jeg vil si at det er helt usannsynlig at det ikke er Hafast som blir valgt som trase for kryssing av Storfjorden, sier han.
Gigantprosjekt
Hafast eller Fefast. Tunnel eller bro. Valgene er mange når vegpengene skal prioriteres.
Men gigantprosjektene er sjanseløse dersom de ikke løftes ut av de ordinære budsjettene, mener nestlederen i samferdselsutvalget, Iver Nordseth (V).
Det er en eksamen det er opp til regjeringen å bestå, mener han.
– Alle enige om at vi må gå bort ifra de årlige bevilgningene her. Det er altfor store prosjekt til at det er hensiktsmessig. Vi må få til en pakke over 10–20 år – et rentefritt fond der staten må gå tungt inn, seier han.