Hopp til innhold

Kleven flagger hjem

Ti år etter at norske verft flagget ut bygging av skrogene på skip, vil Kleven Maritime bygge mer på norsk kjøl.

Nybygg på Kleven Maritime

Kleven Maritime vil flytte arbeidsplasser tilbake til Norge gjennom å investere i ny teknologi.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

Et av landets største verft, Kleven Maritime i Ulsteinvik, går til innkjøp av avanserte roboter for å flytte byggingen av skrog tilbake til norsk jord.

Låner erfaringer

Ståle Rasmussen

Ståle Rasmussen

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK

Erfaringer fra bil- og møbelindustrien har vært viktig for verftsledelsens beslutning.

– Her lener vi oss på annen industri sine erfaringer, blant annet bilindustrien i Sverige og norsk møbelproduksjon. Ekornes-konsernet har gått foran og gjort dette i flere tiår, og lykkes godt med det. Vi låner erfaring fra annen industri, sier administrerende direktør Ståle Rasmussen.

– Billigere enn i utlandet

De avanserte sveiserobotene gjøre bygging av skipsskrog billigere i Ulsteinvik enn i Polen og Romania.

– Vi kan kalle det produksjonsinnovasjon. Over tid vil vi automatisere mye av arbeidet vi gjør, sier Rasmussen.

– Riktig strategi

Torill Ytreberg

Torill Ytreberg

Foto: Odd Kristian Dahle / NRK

Dermed kan arbeidsplasser flagges hjem i stedet for ut.

– Dette er veldig positivt og det viser at det fortsatt går an å fortsatt produsere skrog på norsk jord, kanskje også for andre aktører, sier Torill Ytreberg, regiondirektør i NHO Møre og Romsdal.

Direktør Birger Skår i organisasjonen Norske skipsverft sier til Aftenposten at det er oppsiktsvekkende at Kleven får til automatiseringsprosjektet.

Egil Holland i Norsk Industri sier han tror Klevens strategi er riktig, og at konkurrentlandene vil måtte øke prisene.

Tykke ordrebøker

Det er bare noen år siden meldingene fra norske verft var dystre og utflagging var løsningen alle snakket om.

I dag har Kleven Maritime alene 14 skip i ordre til en verdi av 6,5 milliarder kroner. De norske verftene har totalt 90 fartøy i bestilling. Ordrebøkene har ikke vært tykkere siden finanskrisen startet.