Et av landets største verft, Kleven Maritime i Ulsteinvik, går til innkjøp av avanserte roboter for å flytte byggingen av skrog tilbake til norsk jord.
Låner erfaringer
Erfaringer fra bil- og møbelindustrien har vært viktig for verftsledelsens beslutning.
– Her lener vi oss på annen industri sine erfaringer, blant annet bilindustrien i Sverige og norsk møbelproduksjon. Ekornes-konsernet har gått foran og gjort dette i flere tiår, og lykkes godt med det. Vi låner erfaring fra annen industri, sier administrerende direktør Ståle Rasmussen.
– Billigere enn i utlandet
De avanserte sveiserobotene gjøre bygging av skipsskrog billigere i Ulsteinvik enn i Polen og Romania.
– Vi kan kalle det produksjonsinnovasjon. Over tid vil vi automatisere mye av arbeidet vi gjør, sier Rasmussen.
- Les også:
- Les også:
– Riktig strategi
Dermed kan arbeidsplasser flagges hjem i stedet for ut.
– Dette er veldig positivt og det viser at det fortsatt går an å fortsatt produsere skrog på norsk jord, kanskje også for andre aktører, sier Torill Ytreberg, regiondirektør i NHO Møre og Romsdal.
Direktør Birger Skår i organisasjonen Norske skipsverft sier til Aftenposten at det er oppsiktsvekkende at Kleven får til automatiseringsprosjektet.
Egil Holland i Norsk Industri sier han tror Klevens strategi er riktig, og at konkurrentlandene vil måtte øke prisene.
Tykke ordrebøker
Det er bare noen år siden meldingene fra norske verft var dystre og utflagging var løsningen alle snakket om.
I dag har Kleven Maritime alene 14 skip i ordre til en verdi av 6,5 milliarder kroner. De norske verftene har totalt 90 fartøy i bestilling. Ordrebøkene har ikke vært tykkere siden finanskrisen startet.
- Les også: