Hopp til innhold

Klar tale: – Skaff dere verneombud!

LOs sommerpatrulje etter 500 bedriftsbesøk: – Mange sommervikarer vet ikke hva et verneombud er. Det er ikke godt nok, sier ungdomssekretær i LO Møre og Romsdal, Kent Logan Jelle.

Kent Logan Jelle

OPPFORDRING: – Alle bedrifter må ha verneombud, sier Kent Logan Jelle i LOs sommerpatrulje.

Foto: Roger Oldeide

Tirsdag denne uka døde en 19 år gammel sommervikar i en klemulykke på jobb i Oslo. Dagen før veltet en 360 kilo tung kjøler over en mann i 20-årene på Ellingsøya i Ålesund.

LOs sommerpatrulje reiser hver sommer rundt for å undersøke sommervikarers arbeidsforhold. Faglig ungdomssekretær i LO Møre og Romsdal, Kent Logan Jelle, er klar på hva unge arbeidstakere må gjøre om de føler seg utrygg på jobb.

– Hvis man føler seg utrygg på arbeidsplassen må man kontakte verneombudet, eller nærmeste leder, og fortelle om hva som gjør de utrygg og hva som kan gjøres bedre. Hvis de synes det er skummelt, kan de kontakte arbeidstilsynet. De har myndighet over bedriftene og kan kontrollere eventuelle farlige forhold, forteller han.

Kent Logan Jelle

INFORMERER: Jelle er hele tiden i kontakt med ungdom og snakker med dem om deres rettigheter i arbeidslivet.

Foto: Roger Oldeide

Klar oppfordring

I sommer har LOs sommerpatrulje vært innom over 500 bedrifter bare i Møre og Romsdal og Jelle har en oppfordring til bedriftene:

– Alle bedrifter må skaffe seg verneombud, og om de ikke har det må de ansatte velge et.

– Hvis det er en liten bedrift med mindre enn ti ansatte, og de ansatte ikke føler at det er nødvendig med et vernebud, må de likevel lage en skriftlig avtale seg imellom om hvordan HMS-reglene på arbeidsplassen skal være, sier Jelle.

Han forteller at sikkerheten i bedrifter stort sett er god og at arbeidsgiver ivaretar tryggheten, men at det i mindre bedrifter ofte ikke er verneombud eller er blitt opplyst om hvem som er det.

– Da får ikke sommervikarene informasjon om hvordan vernetjenestene og HMS-tjenestene er på deres arbeidsplass. Det vi vet om unge arbeidstakere er at de ikke tør å spørre om ting, fordi de er redd for å miste jobben, forteller Jelle.

Manglende kunnskap om verneombud

Når sommerpatruljen er på besøk hos en bedrift intervjuer de en ung arbeidstaker og spør om de har arbeidskontrakt, får lønnsslipp, betaler skatt, og om HMS-arbeidet på arbeidsplassen. Jelle har bitt seg merke i at mange ungdommer ikke vet hva et verneombud er.

– Det synes jeg er veldig dumt. Fordi verneombudet er en valgt representant av de ansatte. Det er ikke sjefen eller en avdelingsleder, og dermed er det enklere for en ansatt å fortelle om sin sak. Det er ikke alltid like lett å gå til sjefen og klage, fortelle om et farlig forhold, noe som kan gi de belastningsskader eller lignende, avslutter Jelle.