NRK Meny
Normal

Klangen av Sunnmøre slo an

Ålesund Symfoniorkester lyktes svært godt med sitt nye prosjekt "Klangen av Sunnmøre". Søndag fikk orkesteret stående trampeklapp to ganger.

Dirigent Lars-Thomas Holm

Dirigent Lars-Thomas Holm har æren for at orkesteret løfter frem komponisten Marius Moaritz Ulfrstad.

Foto: Leiv-Erik Blix Bondevik / NRK

Det er ikke hverdagskost å få presentert både en urfremføring og en Møre og Romsdal suite i en og samme konsert, men søndag skjedde det.

Dirigentens ære

Det er sjefdirigent Lars-Thomas Holm som har æren for at orkesteret fremfører musikk av sunnmøringen Marius Ulfrstad (1890–1968). Ulfrstad var før krigen en veldig kjent komponist, men etter krigen ble han glemt, frem til nå.

Publikum koste seg på konserten til Ålesund Symfoniorkester

Ålesunds-publikummet satte stor pris på det de fikk høre søndag.

Foto: Leiv-Erik Blix Bondevik / NRK

Holm har brukt veldig mye tid på å lytte på gamle konsertopptak som han har funnet i NRKs arkiver og deretter skrevet ned notene på nytt. Søndag fikk ålesundspublikummet høre den restaurerte Møre og Romsdal suite som Ulfrstad komponerte i 1929. Den består av satsene «Under Romsdalshorn»,«Borgund Kyrkjegard» ,«Fra Trollheimen»,«Kyrkjebåten» og «Fra Sunnmørsalpene» .

– Det har vært en sann glede å få jobbe med dette materialet, og jeg håper vi skal få muligheten til å glede publikum med flere konserter fra denne utrolig viktige kulturarven, sier Lars-Thomas Holm

Urfremførte cellokonsert

Kjell Flem og Torunn Stavseng

Ålesunds-komponisten Kjell Flem (73) hadde skrevet 'Konsert for cello og orkester'. Til høyre, Torun Stavseng som fikk æren av å spille på urfremføringen

Foto: Leiv-Erik Blix Bondevik / NRK

Men før publikum fikk høre Ulfrstads musikk, var det urfremføring av Kjell Flem sin «Konsert for cello og orkester». Kjell Flem er byens største nålevende komponist av klassisk musikk.

Bysbarnet Torun Stavseng trakterte celloen på en utmerket måte. I programmet til konserten skriver Flem (73) at han i utformingen han tatt hensyn til at celloen lett kan drukne i orkesterklangen. Derfor er det en lang innledning der Stavseng spiller alene. Men orkesteret blir også tilgodesett med to store orkesteravdelinger samt en storslått finale.