Hopp til innhold

Kjempet om å få delta i skole-NM i yrkesfag

Borgund videregående skole i Ålesund arrangerte onsdag fylkesmesterskapet i yrkesfag.

Fra frisørkonkurransen under Fylkesmesterskapet 2017
Foto: Borgund videregående skole

Det ble konkurrert innenfor TIP-kjøretøy, Interiør- og utstillingsdesign, og innenfor håndverksfagene Frisør, Design og tekstil.

Elever fra Kristiansund videregående skole, Romsdal videregående skole og Borgund videregående skole deltok

Målet er å kvalifisere seg til det første skole-NM i yrkesfag som blir arrangert i slutten av april og der alle fylkene deltar.

Øke rekrutteringen

Konkurransene skal øke motivasjonen blant elevene og føre til at kvaliteten innenfor de ulike fagene blir bedre. En viktig målsetning er også å øke rekrutteringen til yrkesfagene.

Innenfor frisørfaget ble det kåret to fylkesmestere, i langhårsoppsetting og i frisyredesign.

De som deltok i konkurransen innenfor Design og tekstil leverte et skjørt etter eget design.

Elevene på TIP- kjøretøy hadde en firedelt oppgave, med kontroll av lys, kjølesystem og bremser, i tillegg til omlegging og balansering av dekk.

I Interiør- og utstillingsdesign skulle deltakerne planlegge og utføre en utstilling eller profilering for en kunde.

Dette ble vinnerne i fylkesmesterskapet i yrkesfag 2017.

Frisør oppsetting:
1. Emilie Gjerde, Romsdal vgs
2. Ellinor Viken, Kristiansund vgs
3. Marit Better, Kristiansund vgs

Frisør frisyredesign:
1. Marit Betten, Kristiansund vgs
2. Diana Barinova, Borgund vgs
3. Helene Kristin Pedersen, Romsdal vgs

Interiør- og utstillingsdesign:
1. Gemma L. Christensen, Romsdal vgs
2. Sofie Veibust Thorsen, Borgund vgs
3. Beate Drønnen, Borgund vgs

Design og tekstil:
1. Lene Markussen, Borgund vgs
2. Kristin Lystad, Borgund vgs
3. Theresa Longvastøl, Borgund vgs
4. Aleksander Walderhaug, Borgund vgs

Tip-kjøretøy:
1. John- Henrik Kvalsund Paulsen, Borgund vgs
2. Bård Hanem, Kristiansund vgs
3. Nick Kariuki, Borgund vgs​

Tip- bilskade/lakk:
1. Beatrice Bjørkedal, Borgund vgs
2. Daniel Laingen