NRK Meny
Normal

Ketil Bjørnstad åpner Moldejazz

En solid personlighet i norsk kulturliv skal åpne årets Moldejazz 16. juli. Ketil Bjørnstad vil også bidra med musikk fra scenen i årets festival.

Kjetil Bjørnstad
Foto: Ann Iren Ødeby/Moldejazz

- Det er klart det er kjempemorsomt, sier musikeren, komponisten og forfatteren Bjørnstad. Ikke minst fordi Moldefestivalen har vært veldig viktig i livet mitt, særlig i ungdomstiden. Jeg har ikke vært og spilt der siden 1991, så det er veldig hyggelig å få komme tilbake.

 Kulturprodusent

Ketil Bjørnstad  (55) er forfatter, komponist og pianist. Allerede 16 år gammel debuterte han som konsertpianist med Bela Bartoks tredje klaverkonsert. Etter hvert beveget Bjørnstad seg mot jazz og rock. Han har spilt inn mange plater og av komposisjonene hans er kanskje verket «Leve Patagonia» fra 1978 best kjent.

Som forfatter debuterte han i 1972 med diktsamlingen "Alene ut". Han har siden utgitt om lag 20 bøker, blant annet dikt, romaner og biografier. 

Ketil Bjørnstad skal også opptre på årets festival. I Molde domkirke på festivalens siste dag kobler han og festivalartisten Terje Rypdal hodene sammen og holder en konsert basert på improvisasjoner.

- Det blir veldig høy energifaktor, fordi det er mye improvisasjon, sier Bjørnstad. - Det blir spennende, vi har begge en evne til å bringe oss selv  inn i landskaper vi ikke ante vi ville havne i på den måten.

Moldejazz har sendt ut en pressemelding der journalisten Ann Iren Ødeby har intervjuet Bjørnstad:

- Jeg forbinder Molde med et sted for frihet og åpenhet, forteller Ketil Bjørnstad til journalisten.  For meg som klassisk pianist, vant til strenge rammer for hva som er tilatt å gjøre, var det å få høre Keith Jarrett og Weather Report med Joe Zawinul, en helt avgjørende opplevelse. Jeg opplever at Moldejazz har holdt et skyhøyt nivå, og at festivalen i alle år har forsøkt å finne fram til musikk som lages i både oppriktig alvor og lekenhet. Molde har både bredde og publikumsapell og har samtidig artister som markerer seg blant de absolutt mest sentrale og spennende i samtidsmusikken.

Les hele intervjuet med Ketil Bjørnstad her: