På oppdrag fra Hvalfangstmuseet har Fender laget en rapport om dagens situasjon, med forslag til forbedringer og utvikling av Hvalfangstmuseet.
Maskot
Og det er her Keiko kommer inn i bildet. Fender Kommunikasjon mener en ny markedsplan bør utarbeides. Museet bør ha en maskot, en kjent figur som kan være museets ansikt utad så og si, og foreslår at museet bør kjøpe Keiko og bruke den verdenskjente og kjære spekkhoggeren som maskot.
- Det er ikke sånn at vi ser ikke for oss Keiko i Sandefjordsfjorden. Da må han komme hit frivillig i så fall. Men vi har foreslått at museet kjøper rettighetene til bruken av navnet Keiko, sier daglig leder hos Fender Kommunikasjon, Marianne Skaare til NRK Vestfold. - Det åpner et hav av muligheter, mener Skaare og viser til rapporten som foreslår Keiko-kosedyr i flere størrelser til salgs i suvenirbutikken, egne visninger av Keiko-filmen "Free Willy" og Keiko-dager med fokus på spekkhuggere.
Vanskelig
Det kan riktignok bli vanskelig å virkeliggjøre drømmen om en union mellom Hvalfangstmuseet og Keiko. - Men Hvalfangstmuseet har likevel mye å vinne på å ha en maskot. Så hvis Keiko-ideen ikke lar seg realisere bør museet vurdere å skape sin egen maskot, sier Skaare som ser for seg at en slik maskot kan ha et kommersielt marked i form av barnebøker, tegnefilm og andre lignende produkter.
Fungerende museumssjef Siri Fristad Mathisen sier til Sandefjords Blad at forslaget om å kjøpe Keiko er blant de kuriøse og mindre seriøse, men hun sier at rapporten fra Fender er viktig for det videre arbeidet med å utvikle Hvalfangsmuseet.
Foreslår mange endringer
I tillegg til Keiko som maskot foreslår rapporten en rekke andre endringer. Fender vil ha hvalbåten Southern Actor på land, i en arkitekttegnet bygning. Museet bør sin egen internettportal og legge betydelige ressurser i presentere god film i museet. Blåhvalskjellettet kan bli en hovedattraksjon, mener Fender som foreslår å bygge et glassbygg mellom dagens hovedbygg og sidebygget. Dette i tillegg til årlige festivaler, foredrag, lysbildeshow og barneparkering før jul, vil være med på å gjøre Hvalfangstmuseet til en suksess, er konklusjonen i rapporten.