Hopp til innhold

Karmøybuene satser på et godt samarbeid med sunnmøringene

Toppledelsen i offshorerederiet Solstad Farstad lover å bygge en god bedriftskultur med et tett samarbeid mellom det som tidligere var fire selvstendige rederier.

Lars Peder Solstad, konserndirektør Solstad Farstad

Konserndirektør i Solstad Farstad, Lars Peder Solstad, jobber for å skape et godt samarbeidsklima.

Foto: Frode Berg / NRK

Konserndirektør Lars Peder Solstad har blant annet flere kontordager både i Ålesund og Fosnavåg, sier Solstad

– Hvis vi skal lykkes er vi helt avhengige av å styrke båndene mellom de ulike miljøene.

– Vi har mye arbeid som må gjøres, men jeg opplever at folkene våre nå trekker i samme retning.

Vi treffer karmøyværingen i det som var hovedkvarteret til et av Norges største offshorerederier, Farstad Shipping ASA.

I resepsjonsarealet i det store kontorbygget i Ålesund er det høyt under taket. Dagslyset flommer inn gjennom de store glassfasadene. Lyser treffer modellene av de røde Farstad-båtene som står i hvert sitt glassmonter.

Ellers er det nesten tomt her inne. Det er bare resepsjonisten og sjefen selv som ønsker velkommen.

To Farstad-båter i opplag på Humla ved Ålesund

Ombord i de mer enn 50 offshorebåtene fra Solstad Farstad som nå ligger i opplag, kunnet det ha jobbet omtrent 1500 personer. Nå er gjennomsnittet bare en mann på hver båt.

Foto: Frode Berg / NRK

Mange har blitt oppsagt

– I fusjonsprosessen har det dessverre vært nødvendig å si opp en del av folkene våre. Her ved Farstad sitt hovedkontor i Ålesund var det omtrent 50 ansatte, nå er antallet under 20. Mange av sjøfolkene måtte også slutte.

Etter det NRK kjenner til er selskapet nå i ferd med å fullføre drøftinger av sluttavtaler.

Disse samtalene blir trolig avsluttet i løpet av oktober, Det har vært vanskelig å få noen av de ansatte til å stå fram med sine reaksjoner på prosessen så langt.

Flere skip er solgt

Etter fusjonen i sommer har Solstad Farstad solgt unna flere skip, blant annet tre ankerhåndteringsfartøy til den brasilianske marinen. Men selskapet har også sikret seg flere langtidskontrakter.

– Hvordan opplever du at du blir mottatt her i de gamle Farstad-kontorene i Ålesund etter en tøff kamp om hvem som skulle overta det tradisjonsrike offshorerederiet?

– Det har gått bra. Vi har mye arbeid som må gjøres, men nå jobber vi sammen for å nå et felles mål om økt lønnsomhet. Det er god kontakt mellom oss i toppledelsen og resten av organisasjonen. Det gjelder både kontorene i Norge og i resten av verden.

Nå har selskapet fokus på å etablere den nye organisasjonen og samle troppene i ett selskap.

– Vi må bygge et lag og konsentrere oss om å skape et lønnsomt og framtidsrettet offshorerederi. Totalt er det nå fire selskaper som er slått sammen til ett. Vi får derfor en dominerende posisjon i markedet og det vil gi oss noen fordeler, understreker Solstad.

Truer ikke den maritime klyngen

i forbindelse med Solstad-fusjonen og andre utfordringer innenfor offshore og verft, er det mange som har fryktet at den såkalte maritime klyngen på Sunnmøre skulle bli svekket.

Det er mange som har vært skeptiske til at en så stor del av offshoreaktiviteten nå skal styres fra Skudeneshavn på Karmøy. Den skepsisen er det ikke noe grunnlag for, mener Solstad.

–Vi har vel ikke vært helt usynlige i den maritime klyngen vi fra Skudeneshavn heller? Jeg tror vi har vært blant de største kundene til sunnmørsbedriftene både på verft og på utstyrssida. De kjenner oss nok igjen her oppe.