Hopp til innhold

Kan tape millioner på å ta utdanning

Kunnskapsdepartementet kjører en kampanje for å få flere til å bli barnehagepedagoger, men de som tar utdanningen risikerer å få en mye lavere livslønn enn kollegaer som ikke tar utdanningen.

Ein kampanje skal rekruttere fleire førskulelærarar til barnehagane, men det er slett ikkje sikkert at utdanninga løner seg.

Elisabeth Naalsund Strømmen, hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Ålesund, er ute etter å endre rekrutteringa til barnehagelærerutdanningen.

Det er for få pedagoger i barnehagen, og derfor har kunnskapsdepartementet satt i gang en landsomfattende kampanje for å få flere ungdommer til å velge barnehagelærerutdanningen.

Slagordet er at dette er «Verdens fineste stilling ledig». Kampanjen forteller ikke at de som tar bachelorutdanningen kan få mye lavere livslønn enn kollegaene uten høyere utdanning.

– Det er en statistikk som du ikke ser i hverdagen, og det er viktig å endre på det slik at rekrutteringa til barnehagelærerutdanningen blir bedre, sier Elisabeth Naalsund Strømmen.

Hun jobber i Midtbyen barnehage, og er hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Ålesund. Hun har en klar oppfatning av hva ungdom ser etter når de skal velge utdanning.

Maren Ørjasæter Aaland

Maren Ørjasæter Aaland velger å ikke fokusere på lønna når hun møter avgangselever.

Foto: Møre og Romsdal fylke

Det store paradokset

Det er en muligheten til å få dispensasjon fra kravet om pedagogisk utdanning. Det er denne som fører til at de som ikke har høyere utdanning kan få en høyere livslønn, enn de med lengre utdanning.

– Ungdom ser på hvilke jobber som betaler best, understreker Naalsund Strømmen.

Maren Ørjasæter Aaland er seniorrådgiver hos fylkesmannen i Møre og Romsdal, og hun har ansvaret for kampanjen i fylket. Hun reiser rundt og besøker videregående skoler for å drive med rekruttering. Når hun møter avgangselevene er det ikke lønna til barnehagelærerne hun velger å fokusere på.

– Vi fokuserer på kvalitetene ved yrket, og at ungdommen kan være med å gjøre en forskjell for barn og unge. De som blir barnehagelærere kan påvirke kvaliteten i barnehagene, sier Ørjasæter Aaland.

Frafallet er stort. Hele en av tre fullfører ikke utdanningen, og en av tre begynner ikke å arbeide i barnehagesektoren når de er ferdig utdannet. Dette ifølge Utdanningsforbundet, som også sier at Norge i dag har rundt ti tusen barnehagepedagoger som ikke arbeider i barnehagesektoren.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL